Studiebesök

6 maj - Vår Gård i Saltsjöbaden

Den 6 maj åker vi till Saltsjöbaden och besöker Vår Gård. Vår gård ägs av KF och är en stor konferensanläggning vid vattnet nära Saltsjöbadens hotell. Huset har både sekelsskiftesmiljö och charmig 50-talskaraktär.

Följ med på en resa i tid och rum där du får utforska en av Sveriges största privata konstsamlingar med modernistisk konst. På Vår gård finns även en stor keramiksamling med alster av bl.a. Lisa Larsson, Stig Lindberg och Wilhelm Kåge. Vi guidas runt i anläggningen och avslutar visningen med kaffe och smörgås i den vackra matsalen med utsikt ut över vattnet.

Anmälan till Suzanne Julin julin@telia.com eller sms 072 210 09 31 senast den 26 april.

Max 20 deltagare. Tid: Kl 14:00. Samling i receptionen kl 13:45

Avgift: 250 kr. vilket inkluderar kaffe och smörgås efter visningen. Avgiften sätts in på föreningens bangirokonto 370-1810. OBS! Betala först sedan ni fått bekräftelse på att ni kommit med. Avbokning efter den 26 april återbetalas inte.

Till Vård Gård kan man åka buss nr 25 M (läge A) direkt från Slussen. Det tar cirka 40 minuter. Det finns parkeringsplatser vid Vår gård. Med tanke att vi blir max 20 personer kan vi försöka samåka med bil i största möjliga utsträckning. Ni som tar bil och kan tänka er att ta med er några kan anmäla till Suzanne Julin som försöker pussla ihop.

21 maj - Stockholmsutflykt med buss och promenad

Den 21 maj gör vi en rundtur i Stockholm med buss och med kortare promenader för att titta på relativt nybyggda områden. Vi börjar med en promenad i Slakthusområdet och fortsätter sedan ut till Kvarnholmen och Finnboda varv där vi också gör lite kortare promenader. Vi avslutar med Hammarby sjöstad. Vi får guidning om de olika platsernas historia och den aktuella arkitekturen. Anna Maria Ek, auktoriserad Stockholmsguide, leder turen. Turen beräknas ta cirka 4 timmar.

Turen avslutas med lunch på en restaurang där vi avslutar bussfärden varifrån det är en kort promenad genom Lumaparken till tvärbanan, hållplats Luma.

Avresa: kl 09:00 från Scandic Malmen vid Medborgarplatsen. Götgatan 49-51. Samling 08:45.

Avgift: 275 kr, vilket inkluderar den avslutande lunchen. För icke medlemmar i SPF är avgiften 400 kr. Avgiften sätts in på föreningens bankgirokonto 370-1810. OBS! betala först sedan ni fått bekräftelse på att ni kommit med.

Anmälan till Suzanne Julin, julin@telia.com eller sms 072 210 09 31 senast den 11 maj. Avbokning efter detta datum debiteras.

Planerda studiebesök till hösten

Spökslottet