SPF Nordölands cirkelcafé 2020-02-27.

SPF nordölands medlemmar och vänmedlemmar var torsdagen den 27 feb. inbjudna till årets
första café i cirkelhuset Löttorp.

Som vanligt är det, alltid, någon person inbjuden som skall berätta om någonting eller en representant för något företag som skall informera om det
företagets verksamhet. Till dagens café var representanter för Klarahill begravningsbyrå och
Verahill juridik inbjudna för att berätta om vilka tjänster dom kan erbjuda i samband med
dödsfall och begravning. Att komma och lyssna på om det här kan väl tyckas "lite sådär",
men dessa frågor är, som det påpekades, oundvikliga för oss alla och intresset var stort, ett
fyrtiotal medlemmar hade hörsammat inbjudan och var närvarande.
Som vanligt börjades det med lite allmän samvaro, servering av kaffe, goda smörgåsar och goda kakor. När kaffesamkvämet var avklarat började Johan Noren och Charlotta Torstensson från Borgholms begravningsbyrå att informera om olika begravningsalternativ, livsarkivet och allt vi behöver veta i samband med vår bortgång.
Pontus Danielsson från Verahill juridik fortsatte med att berätta om juridiska frågor i allmänhet, testamenten m.m. En ny juridisk handling, sedan ett par år, är en framtidsfullmakt. Med en sådan fullmakt kan man ge i uppdrag åt barn eller någon annan person att sköta ens kontakter med banker och myndigheter m.fl. om man blir sjuk och bedöms inte klara av det själv. Just kring denna handling som, i stort sett, liknar ett testamente ställdes många frågor som också blev tydligt besvarade. Den information vi fick av dagens inbjudna företagsrepresentanter var mycket uppskattad och personerna som medverkade avtackades av ordf. med några ord och blommor. Ett tack riktades också till våra styrelseledamöter som ordnat allt det praktiska i dag.
Dagens café avslutades med att ordf. bl.a. "puffade på" om de pågående studiecirklarna.

Text. Roland A.