Pensionärsrådet möte den 13 oktober 2025

Besök: Jenny Österman, uppföljningsstrateg på äldreförvaltningen
Jenny presenterade äldreomsorgens uppföljningsmodell, beslutad 2017 och sjösatt 2019
- Med syfte att kvalitativt kunna mäta och följa upp äldreomsorgens värdegrund.
Resultaten används som underlag för all verksamhetsutveckling
- Utgångspunkten är personcentrerad omsorg, med individen är i fokus
- Indelad i tre dimensioner som ser likadana ut för uppföljning av egen regi och privata utförare
1. Struktur – följer vi de regler och riktlinjer vi har. Har vi rätt förutsättningar? –
Verksamhetsuppföljning.
2. Process – hur ser mötet ut mellan personal och den enskilde? –
Kvalitetsobservationer.
3. Resultat – vad tycker den enskilde? – Enkätfrågor.

Ärenden till nämndsammanträdet den 23 oktober2025
Ärende: Medborgarförslag om att sätta upp bord vid olika bänkar i parker i Sköndal
Rådet ansluter sig till förvaltningens förslag.
Ärende:Remiss av motion om att införa differentierade parkeringsavgifter
Parkeringsavgifter hanteras av Trafiknämnden i Stockholm. Förvaltningen i Farsta kan därför inte behandla ärendet. Rådet ansluter sig till förvaltningens förslag.
Ärende: Remiss av motion om att Stockholm bör bli pilotstad för självkörande bilar i
samarbete med Waymo
Rådet ansluter sig till förvaltningens förslag att frågan är för tidigt väckt
Ärende: Remiss angående alkoholservering, Amorino’s Farsta centrum
Rådet ansluter sig till förvaltningens förslag att tillstyrla ärendet.

Information från förvaltningen
Förvaltningen informerar och svarar på frågor om följande.
Brukarundersökningen
Våra hemtjänstenheter och Edö somatik har ökat sin sammantagna nöjdhet. Postiljonen har tappat men låg på 100 % nöjdhet förra året.