Skagerack kulturhus

SKAGERACK KULTURHUS
Kulturhuset Skagerack
Den kulturhistoriskt värdefulla byggnaden från slutet av 1800-talet har under 2017 varsamt renoveras för att fungera som ett kulturhus för både vardagsaktiviteter och större kulturevenemang. I mars 2018 invigdes det nya kulturhuset i samband med Winter Word Festival som detta år firar 10 år!.
Möjligheter har skapats för kulturevenemang och andra former av träffar och möten. Kanske blir det också föreläsningar, utställningar, teater och workshops, bankett middagar, baler eller kanske ditt bröllop eller födelsedagsfirande.
Kommunen hoppas att det skall erbjudas mycket olika för många här! Ett kulturhus som fylls av olika uttryck i breda former - mycket ska få plats på Skagerack.
Det hela började med storbranden 1876 som lade Strömstad i aska och ledde till beslutet att snabbt bygga en societetsalong för att inte förlora intäkterna från kurortsbesökarna. Denna invigdes 9 juli 1877.
Men av kurortsgästerna blev badgäster som roade sig på egen hand. Societetshuset var nära rivning, när en krögare Sven Magnus Ohlson från Göteborg ingrep. Midsommardagen1944 var det dags för husets andra invigning, som Badresaurangen Skagerack och den vågade renoveringen blev en succé.
Men huset förföll igen. Fortfarande berättar folk med en rysning om tiden när här var utförsäljning av skor på det magnifika dansgolvet! Vad göra, undrade många. Jo, någon kom på att byggnaden skulle kunna bli ett kulturhus. Så nu är det Strömstadsbornas, och inte de fina turisternas träffpunkt och det är alla glada för. Idag finns också ett trevligt café intill entrén att slå sig ner i.