Naturvandringar

• Fikapaus vid Björkhagsudden
  • Kalkstensbrottet på Kinnekulle
  • Nossan

Vi vandrar c:a 5 km i lagom tempo på någon av de markerade vandringsleder so finns i Lidköpings närhet. Underlaget utgörs oftast av stigar och grusvägar. Terrängen kan vara lätt kuperad. Lämplig utrustning är vandringsskor, kanske vandringsstavar och kläder efter väder. Medtag egen matsäck. En kikare kan också vara bra att ha. TBE-vaccinering är inte heller fel.

NATURVANDRING: Lundsbrunn, Sörboleden 14 maj

Skön fågelsång, vårblommor och porlande vatten förväntar vi oss på vår nästa vandring, som blir på Sörboleden i Lundsbrunn. Vi startar vid Dalakvarn och går på stigar, spänger och broar i ravinen längs Mariedalsån. Stigen är lätt kuperad och kan ibland luta något i sidled. Vid ravinens slut kommer vi till en brantare uppförsbacke. Efter uppförsbacken går vi på skogsvägar tillbaka till parkeringen. Vandringens längd är knappt 5 km. Ledens svårighetsgrad är officiellt angiven som ”medel”, men vi tar det lugnt. En eller två stavar rekommenderas. Medtag egen matsäck

Samlingsplats: Parkeringen vid Dalakvarn, som ligger vid södra utkanten av Lundsbrunn.

Tid: tisdag 14 maj kl. 09.30. OBS: Veckodag tisdag denna gång!

Vägbeskrivning: Tag väg 44 mot Mariestad. I rondellen söder om Källby sväng höger mot ”Lundsbrunn, Filsbäck och Skeby”. Efter 200 meter sväng vänster mot ”Lundsbrunn och Skeby”. Följ vägen rakt fram. Efter 7 km passerar man Mariedals slott. Fortsätt ytterligare 3 km. I Lundsbrunns samhälle, efter att ha passerat järnvägen, sväng höger mot Myråsen. Kör 700 meter. Omedelbart efter att ha passerat bron över ån, sväng höger in på grusvägen vid skylten ”Dala kvarn”.
Från Sparbanken Arena är det 2,2 mil och tar c:a 20 minuter enl. Eniro.

Samåkning: De som önskar samåka samlas på Arenans parkering för avfärd kl. 09.00.

Ingen föranmälan behövs.

Kontaktpersoner: Åke Nordström tel. 070- 885 83 31
                             Göran Axelsson tel. 076-038 83 25

Kostnad: Vandringarna är gratis. Bensinpengar till chaufförer, förslagsvis 5 kr/mil och person.

Genomförda vandringar: Se under Referat!