Om föreningen

SPF Senioren Lidingöskeppet har sin huvudsakliga verksamhet på Lidingö men samarbetar även med Stockholmsdistriktets Nordostföreningar och med Östermalm-Norrmalm. Lokalt samarbetar vi ibland med PRO Lidingö i lokala frågor och evenemang.

Vi har sedan länge vår verksamhet i Föreningsgården i Larsbergs centrum med tillgång till kontor, samlingssal och cafeteria. Här har vi våra månadsmöten för medlemmarna med fika, samvaro, föredrag eller musikunderhållning och ordnar gruppmöten av olika slag för t.ex. funktionärer, promenadgrupper och nya medlemmar. Kaffeservering eller luncher går enkelt att ordna här.

En stor del av verksamheten sker på andra platser i kommunen eller genom besök i grannkommunerna. Vi samarbetar med kommunens egen mötesplats för äldre i stadshuset och med två träffpunkter i kvarteret Tor och i Baggeby gård.

Under åtta sommarveckor driver vi tillsammans med PRO Lidingö sommarcafé i den vackra miljön på Hustegaholm vid Kyrkviken. Det är ett mycket uppskattat ”vattenhål” för äldre under varma sommardagar men besöks även av andra.

Välkommen att prova på våra aktiviteter om du funderar på att bli medlem. här kan du se vad som är aktuellt just nu: Aktiviteter

Lite historik

Vårt förbund startades redan1939 och hette då SFRF. 1986 blev namnet Sveriges Pensionärsförbund (SPF) och byttes sedan 2014 till SPF Seniorerna. Det finns 800 lokala föreningar inom förbundet. Lidingöskeppet är en av de större lokalföreningarna i Stockholmsdistriktet.

Vår förening startades i augusti 1977 och fick namnet Lidingöskeppet efter Lidingös stadsvapen.

Föreningens första ordförande blev Margit Wijkström och det första föredraget hölls av Kerstin Hesselström om ”Riktlinjer för den kommunala åldringsvården”.

Föreningen hade vid start 141 medlemmar som ökade under åren till 2000. Idag är medlemsantantalet rätt så konstant ungefär 1300.

Från 1983 gavs tidskriften ”Vi ses” ut i samverkan mellan socialförvaltningen, PRO och SPF. Senare startade Lidingöskeppet ett eget medlemsblad ”Skeppsposten”, som kommer skickas ut några gånger per år till medlemmarna och även publiceras på hemsidan. Skeppsposten

Kontakta oss   Komunala pensionärsrådet   Ordföranden har ordet    Årsmöten