Ordförandes tankar om Strängnäs hemtjänst
Det skrivs mycket om hemtjänsten i Strängnäs kommun nu och man kan förstå att det finns mycket som man inte har kontroll över. Det är fakturor från arbete som är utfört av tidigare hemtjänstföretag, där man har använt sig av ett faktureringssystem som tillät dubbeldebitering för arbete som utförts enligt HSL (hälso och sjukvårdslagen), en liten del av arbetet där man inte var medveten från vare sig kommun eller utförare att detta skedde. Där försöker man nu få tillbaka pengar från företagare som inte längre utför något arbete för kommunens räkning, man kan fråga sig om det verkligen är den privata företagaren som ska betala för det misstaget.
Det har kommit in många klagomål på Eveo som är det nya upphandlade hemtjänstföretaget, man har missat besök, inte stannat den tid som var planerad, personalen känner sig stressad då man även har som uppgift att svara på larm.
Det man kan fråga sig är hur väl förbered var hela den här omställningen. Ett nytt företag som inte är bekant med kommunens geografi, man tar inte över den personal som redan är förtrogen med kunder och känner till området, det är ny personal som möter nya kunder som tidigare haft personal de känt sig trygga med.
Kommunen säger att man noga följer upp och har handlingsplaner som ska säkerställa att situationen förbättras, men man kan undra om man istället inte skulle ha tagit mer ansvar och förberett det nya företaget bättre. Kommunen är stor och det handlar om långa sträckor att köra, då man har tilldelats att ta alla ytterområden utom Fogdö. Man säger att man har delat upp kommunen i två lika stora delar arbetsmässigt genom att kommunens hemtjänst har tilldelats Strängnäs innerstad plus Fogdö och Eveo har tilldelats hela den övriga delen av distriktet med Stallarholmen, Mariefred, Åker och Länna. Det är en oerhörd skillnad på att planera arbetet som ska utföras på ett så begränsat område som Strängnäs innerstad och en del av landsbygden, där man lätt kan fördela arbetet på en person som kan besöka flera kunder med närliggande adresser. Till skillnad från att planera in kundbesök som är utspritt över hela övriga kommunen. Man ska komma ihåg också att som privat utförare så måste du gå med vinst vilket kommunen hittills aldrig har lyckats med, att åka långa sträckor för att utföra uppdrag med kunder spridda över stora delar av kommunen innebär att mycket av tiden som Eveos personal tillbringar på resande fot inte är betald. Det är ingen ursäkt för att man inte har utfört det arbete som man åtagit sig men det är något som man från kommunens sida har varit medveten om att det är ett svårt uppdrag att lösa och det borde man ha skapat bättre förutsättningar för och det verkar man inte ha gjort.
Att bygga ett fungerande system tar tid och man kan inte förvänta sig att det ska fungera från dag ett, att Eveo har en intention med att få det här att fungera är självklart och det borde även vara kommunens avsikt, men frågan är om de har fått rätt förutsättningar för det eller kommer vi snart se ett nytt stort misslyckande.
Yvonne Eriksson ordförande i SPF Strängnäs