Aktiviteter

Höstmyset var ett faktum när SPF Gnistan i Kalix bjöd in till surströmming, nykokt färskpotatis och musik.

Logen på Filipsborg fylldes till sista platsen av förväntansfulla SPF:are när Gnistan höll septembermöte för sina medlemmar i måndags. Surströmming, brasa, allsång tillsammans med trubaduren Melker Fransson och en hisnande utsikt över Kalixälven bidrog till att stämningen blev riktigt, riktigt hög.

Innan ordföranden Maine Carlsson berättade om kommande aktiviteter - som Seniormässan i Arcushallen i början av november - presenterades föreningens nyaste medlemmar. De är makarna Gunnel och Leif Karlsson, som flyttade från Gällivare till Kalix i våras.
- Kalix ligger oss varmt om hjärtat och här har vi också ett fritidshus, berättade Gunnel Karlsson.
- Det känns så roligt att vara här och SPF har vi varit aktiva i så länge vi har varit pensionerade.

Gnistans "nöjesprofil" Robban Nordqvist drog riktlinjerna för föreningens stora kalas den 10 oktober. SPF som pensionärsorganisation fyller nämligen 80 år i år, och det firar Kalixgnistan med bland annat tårta, information och underhållning av Vera Vinter. Kalaset är öppet för alla medlemmar och annons om evenemanget kommer snart, lovade Robban Nordqvist.