Fest för 120 år

När SPF som organisation fyller 80 år, passar Gnistan på att bli 40. Läge för storkalas, alltså, och det lockade över 60 medlemmar att luncha tillsammans, lyssna på fantastiska Vera Vinter och att smaka den specialkomponerade blå princesstårtan.

Massor av kalixgnistor dök upp för att fira SPF både centralt och lokalt torsdagen den 10 oktober. Det anordnades på eleganta hotell Valhall och det blev en passande miljö för 80-åringen med sin lokala 40-åriga "syster" Gnistan.

Bland gratulanterna syntes vice ordförande för kultur- och fritidsnämnden, Hanna Jonselius, Studieförbundet Vuxenskolans Susanne Björk och representaner för Handelsbanken. Vera Vinter som är årets s k AIR-artist i Kalix stod för underhållningen.

Gnistans ordförande Maine Carlsson passade på att reflektera över engagemanget bland dagens kalixseniorer. Efterfrågan på studiecirklar kunde gärna vara lite större, tyckte hon. Studiecirkeln, vilket tema den än har, är ett ypperligt sätt att utvecklas som människa, träffa andra och ha roligt.

- Kom med idéer till cirklar! uppmande hon. Det mesta går att förverkliga.

Och Robban Nordqvist, Gnistans egen nöjesprofil, hängde på genom att uppmana medlemmarna att komma med i Spontanteatern som enligt honom garanterat höjer glädjetemperaturen flera grader hod deltagarna.

Så berättade Märta Lindbäck, föreningssekreterare, om Gnistans väg från starten 1979 tills idag. Där fick publiken bland annat veta att Gnistan faktiskt varit en föregångare när det gäller jämlikhet med sina många kvinnliga styrelsemedlemmar.

Mycket mingel blev det under eftermiddagen. Och mycket prat och skratt. Precis som det ska vara på ett riktigt kalas!