Kommunalt Pensionärsråd

Inflytande - Pensionärsråd

Var med och bestäm!

För många äldre är beslut som fattas i kommuner, landsting och regioner avgörande för deras livskvalitet och välbefinnande. Det kan handla om möjligheten att få en bra äldreomsorg, kollektivtrafik och färdtjänst eller att det finns tillgång till sociala mötesplatser, lämpliga bostäder eller sjukvårdspersonal med tillräcklig kunskap om äldres sjukdomar. För SPF är det därför viktigt att vi kan vara med och bevaka och samtidigt påverka beslut på dessa nivåer. Att få vara med och bestämma, helt enkelt.

Delaktighet och inflytande i samhället och över sin egen livssituation är det första av våra folkhälsomål i Sverige. Detta är en viktig förutsättning för att uppnå god hälsa. Men påverka kan man göra på olika sätt. Inte minst har sociala medier, t ex Facebook, ökat möjligheten att föra fram sina åsikter – ensam eller tillsammans med andra. Den vanligaste vägen är dock fortfarande via olika råd och samverkansgrupper.

Pensionärsråd

För lite mer än 40 år sedan bildades de första pensionärsråden i kommunerna. Ett skäl till det var att kommunsammanslagningarna hade minskat pensionärernas kontakt med och inflytande i den lokala politiken. Ett annat skäl var att pensionärsorganisationerna, från början främst PRO, ville ha bättre möjligheter att informera om och påverka politiken i frågor som var viktiga för pensionärerna.

Idag finns det pensionärsråd, KPR, Kommunalt Pensionärsråd i de flesta av landets 290 kommuner. LPR, Landstingets Pensionärsråd, eller motsvarande finns i de flesta län. I större städer med stadsdelsförvaltningar finns SPR och i några regioner RPR. Pensionärsråd är ingen lagstadgad verksamhet. Det medför att råd både kan läggas ner och återuppstå, ibland i ny form. I SPFs valmanifest 2014 tas denna fråga upp:

"Lagstifta om pensionärsråd i alla kommuner, landsting och regioner. I många kommuner, landsting och regioner finns pensionärsråd – lokala och regionala organ för samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för seniorernas organisationer. Men vissa kommuner saknar råd och där riskerar äldres frågor att glömmas bort. Vi vill att äldres frågor ska finnas med lokalt i hela landet."

Syfte & uppdrag

SPFs syfte med den lokala inflytandeverksamheten är att:

tillvarata äldres intressen och att påverka de institutioner och verksamheter som berör äldres vardag,ställa äldres resurser till förfogande för det lokala samhällets utveckling.

Som pensionärsrådsledamot bör du bl a:

ha intresse, engagemang och tid för att arbeta med den lokala äldrepolitiken,vara uppdaterad och påläst,bevaka, påverka, aktualisera och driva äldrefrågor i och utanför rådet,samarbeta med ledamöterna i rådet samt andra intresserade,ha bra kontakt med medlemmar samt förenings- respektive distriktsstyrelsen.