I svåra tider håller vi ihop och bryr oss om varandra

Jag skriver till dig som är medlem i SPF Seniorerna för det är en svår tid för oss seniorer nu. Vi känner oro för oss själva, familjen och vännerna. Vi håller oss hemma, funderar på vad vi ska syssla med om dagarna, på nyheterna är det mest tråkigheter. Det känns som det inte är mycket som är roligt i dessa dagar.

• Eva Eriksson

För det har väl undgått få att vi som är 70 år och äldre rekommenderas att kraftigt begränsa våra sociala kontakter som följd av Corona-viruset. Vi ska i största möjliga mån undvika att träffa människor utanför det egna hushållet. Inte träffa vänner, helst inte gå och handla och heller inte umgås med barn och barnbarn.

Jag vet att det är tufft och tråkigt, inte minst för oss som är medlemmar i en organisation som bygger på gemenskap. Men jag tror att det är viktigt att vi lyssnar på Folkhälsomyndighetens rekommendationer. För vår egen skull och för alla andra. Blir vi sjuka nu drabbar det inte bara oss själva utan hela samhället. Coronaviruset påverkar oss äldre mycket mer än yngre generationer.

Om vi är många äldre som blir sjuka kommer vi att bidra till att överbelasta vårdens kapacitet och vårdpersonalen. Vi måste vara solidariska och ta vår del av ansvaret för att minska risken för smittspridning bland andra – unga som gamla. Vårt agerande har betydelse för både våra egna och andras möjligheter till vård i rätt tid med rätt insatser och för att vårdpersonalen inte ska gå på knäna.

Jag - precis som många av er - känner mig pigg och frisk. Men uppgifter från andra länder, som är det som myndigheter får förlita sig till, är att allvarliga följder av Corona-viruset främst inträffar i riskgrupper och bland de som är 70 år och äldre. Detta virus förefaller också vara mer smittsamt än de flesta andra virus. Vi gör därför rätt i att agera så som myndigheterna ber oss att göra.

Det är verkligen trist att en så livskraftig organisation som vår nu tvingas ställa in eller skjuta upp våra aktiviteter - som ju är grunden i vår verksamhet. Månadsmöten, motion och studiebesök som inte blir av i nuläget. Vänner i föreningen man inte kan träffa på ett tag.

Samtidigt har det blixtsnabbt dykt upp många exempel på hur medlemmar och föreningar kan både ställa upp och ställa om, i tider när vi inte kan mötas ansikte mot ansikte. Det är fantastiskt att se hur det organiseras allt från ringkedjor till hjälp med matinköp. Det gör mig som ordförande otroligt stolt och jag uppmanar er alla att fortsätta med sådana initiativ.

Det stärker oss alla att veta att det finns en sådan kraft i organisationen och sådana fantastiska människor i SPF Seniorerna runt om i hela landet. Vi ställer upp för varandra i svåra tider. Vi är en viktig del av samhället – vi kan mycket, har erfarenhet, är kreativa i tanken för att lösa problem.

Självfallet finns också en oro och en osäkerhet. Hur allvarligt är Corona-viruset för oss individer och för samhället som vi är vana att känna det? Hur länge kommer Corona-krisen att pågå, vilka förändringar och påfrestningar innebär det? I nuläget vet vi inte riktigt.

Tillsammans kan vi i SPF Seniorerna hjälpas åt att känna hopp om ljusare tider samtidigt som vi tar myndigheters rekommendationer på allvar, även om det är tufft och begränsande. Jag vill också hävda att vi seniorer varit med om flera kriser under våra liv, och vi kommer att klara denna också.

Ni ska också veta att era initiativ och omsorgen om andra ger mig, förbundsstyrelsen och förbundskansliet en styrka att arbeta vidare och tänka framåt - detta klarar vi tillsammans!

På vår webbsida har vi samlat all information som rör organisationen med anledning av Corona-krisen, den uppdateras kontinuerligt. I vänsterspalten hittar ni också tips och inspiration till föreningar i tider när vi inte kan ses som vanligt. Liksom en lång lista med tips på hur man kan sysselsätta sig i dessa dagar – den fylls på löpande.

Klicka här för att komma till informationssidan.

I dessa tider är det särskilt viktigt att hålla kontakten med varandra, att stödja och att bry sig, motverka ensamhet och isolering, och särskilt ställa upp för de som inte är så digitalt bevandrade. Tänk på era föreningsmedlemmar och andra seniorer, ring och håll kontakten. Förmedla kontakt med lite yngre människor ni litar på som kan hjälpa till med att handla och annat praktiskt, för dem av oss som efterfrågar det. Det finns många i våra barn och barnbarns åldrar som ställer upp i dessa dagar och visar sin medmänsklighet med oss seniorer.

Detta är tiden för kärlek och omtanke, och inte tiden för strider. Var uthålliga, ta hand om er och fortsätt att ställa upp för era medmänniskor! Håll modet uppe, vi ser framtiden an tillsammans.

Vänliga hälsningar
Eva Eriksson