Peter Sikström reflekterar över avsaknaden av det mänskliga mötet

Vi har alla upplevt konstiga tider i våra liv. Utbrottet av corona är bara den senaste konstiga tid vi upplever. Men dagens situation är kanske märkligare än andra tider vi upplevt eftersom vi uppmanas att inte göra någonting, och att hålla avstånd till andra.

• Peter Sikström, generalsekretare SPF Seniorerna.

Vi människor är inte skapta för att vara ensamma utan är i grund och botten ett flockdjur. Vi behöver träffa andra människor för att må bra. Det behöver inte vara stora släktkalas eller fester. Det räcker ofta med att byta några vänliga ord med kassörskan i butiken eller bilmekanikern i verkstaden. När denna kris är över, och den kommer förr eller senare att vara över, så tror jag att det mänskliga mötet är det vi kommer att ha saknat mest.

Det kommer att finnas ett uppdämt behov av att träffas, prata med andra och ut och röra på sig. SPF Seniorernas alla fantastiska verksamheter kommer att vara en av de saker många kommer att ha längtat till. Månadsmöten, utflykter, boule och de tiotusentals aktiviteter vi har tvingats ställa in under våren.

Det är frestande att tjuvstarta verksamheten redan nu. Livet har blivit långtråkigt och det är lätt att tänka att om vi bara följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avståndet till varandra så borde vi kunna genomföra utomhusaktiviteter. Men kom ihåg att det inte bara är själva aktiviteten vi måste tänka på. Medlemmarna ska ta sig till och från mötet också. Åka kollektivt, samåka bil eller gå genom folksamlingar för att ta sig fram. Det finns många risker även om själva mötet genomförs på ett säkert sätt. Det skulle vara besvärligt för hela SPF Seniorerna, inte bara den enskilda föreningen, om ett av våra möten var orsaken till att spridningen av corona ökade i samhället.

Det är en konstig tid, men en lärdom är att vi hittills har tagit oss igenom en rad konstiga tider och kommit ut på andra sidan. Ibland lite tilltufsade och omskakade men vi har klarat oss. Jag är övertygad om att vi kommer att klara denna kris också. För när allt är över så har vi fortfarande varandra och vi är tillsammans en fantastisk organisation för alla Sveriges seniorer.

Varma hälsningar från Peter Sikström, generalsekreterare SPF Seniorerna