Du har rätt att veta – Kemikalieappen hjälper dig

Kemikalieappen är ett verktyg som hjälper dig att använda din rätt att veta om farliga kemikalier i saker. Bakom appen står Sveriges Konsumenter. SPF Seniorerna är medlem i Sveriges Konsumenter och en av dess grundare.

• Tillsammans för en giftfri vardag.

Genom att skanna produkters streckkoder med Kemikalieappen kan du ta reda på om produkten innehåller farliga kemikalier. Om företaget inte lagt in produkten som du skannat i appen ännu, kan du enkelt skicka en fråga till företaget via appen. Då måste företaget svara dig om produkten innehåller några av de mest problematiska kemikalierna.

Du kan skanna alla produkter som saknar en innehållsförteckning: exempelvis möbler, leksaker, elektronik, köksartiklar, plastprodukter. Inte mat eller kosmetika.

Så här gör du:
1. Ladda ner Kemikalieappen till din mobiltelefon genom App Store eller Google Play.
2. Skanna prylens streckkod
3. Fråga företaget om farliga kemikalier – med ett klick!

Genom att skanna och fråga företag visar du att du inte vill ha farliga kemikalier i produkter. Ju fler som skannar, desto större skillnad kan vi göra.

Bakom appen står Sveriges Konsumenter som tillsammans med Kemikalieinspektionen deltar i ett europeiskt projekt, LIFE askREACH, som ska göra det enklare för konsumenter att få information om farliga kemikalier. SPF Seniorerna är medlem i Sveriges Konsumenter och en av dess grundare.

> Klicka här för att läsa mer om kemikalieappen

Kemikalieappen finns också på Instagram