Är det rimligt att banken ringer?

Fullsatt när polisen, Brottsofferjouren och SPF Seniorerna diskuterade hur utsatta äldre kan stöttas.

  • Är det rimligt att banken ringer och ber om dina koder, svar "nej". Banken ber aldrig om dina bankkoder eller inloggningsuppgifter. Bild: Pixabay

Under 2017 polisanmäldes över 200 000 bedrägerier och mörkertalet antas vara stort. Vem som helst, oavsett ålder, kan bli lurad men att äldre är en särskilt utsatt grupp är väl dokumenterat. Den 22a oktober anordnade därför SPF Seniorerna, i samarbete med Polisen, Brottsofferjouren och PRO, seminariet Vilseledd och lurad – vad gör jag nu?

Under seminariet berättade polisen bland annat om olika tillvägagångssätt bedragarna har och gav råd om vad den som misstänker sig vara utsatt för ett bedrägeri kan göra. Tipset att ställa sig frågan "är det rimligt" återkom flera gånger – är det rimligt att banken ringer och ber om mina koder, är det rimligt att mitt barnbarn ringer och vill låna stora summor pengar. Vanligtvis är svaret nej på dessa frågor och det finns anledning att misstänka att en bedragare är i farten. Lägg då på luren och ring tillbaka på ett nummer som du redan har.

Brottsofferjouren berättade hur de kan stötta och hjälpa den som blivit utsatt för ett bedrägeri. Bland annat kan de ge råd och vägledning, hjälpa till med polisanmälan och att söka ersättning. Inte minst kan de ge samtalsstöd vilket ofta är till stor hjälp för den som drabbats. Att vända sig till Brottsofferjouren är alltid gratis.

Brottsofferjourernas nationella telefonnummer 0200 - 21 20 19 har normalt öppet:

Måndag-fredag kl. 9.00-16.00
Lunchstängt alla dagar kl. 12.00-13.00

Länk till Brottsofferjourens hemsida

Publicerades: 05 december 2018 Uppdaterades: 05 december 2018