Förbundsbridge till havs

För tredje året i rad genomfördes SPF Seniorernas förbundsmästerskap i bridge ombord på Cinderella – i år den 22-23 november. Sammanlagt hade 13 av förbundets 27 distrikt genomfört uttagningar runt om i landet och vaskat fram de bästa bridgeparen till finalen. 25 par deltog och spelade om segern i vanlig barometer där alla får spela mot alla.

• Ässy Sandén och Sten Gustavsson gick upp i topp redan i rond två och behöll ledningen ända in i mål.
  • En fundersam Per-Olof Jonsson, SPF Seniorerna Oxelösund, spelade med Ronnie Persson från samma förening.
  • Hallandsparet Vera Gemrud och Per-Ingvar Skoglund från SPF Seniorerna Falkenberg-Skrea nosade på medaljplats flera gånger under spelet. De slutade på en hedrande fjärdeplats.
  • Mästerskapet inleddes med gemensam middag med skeppsmeny bestående av klassisk skagenröra och ugnsbakad lax.
  • Ingrid Ahl från SPF Seniorerna Boo spelar ut i första ronden.
  • Ingrid Ahl från SPF Seniorerna Boo spelar ut i första ronden.

Deltagarna värmde upp med en gemensam middag och ivriga diskussioner om allt annat än bridgespel. Förbundets representant, Ola Nilsson och tävlingsledaren Christer Cedergren hälsade alla välkomna ombord. När spelet sedan drog igång var det full koncentration och fokus på bridgen som gällde. Spelet pågick långt in på kvällskvisten och de första sju ronderna hanns med. Redan från början visade Ässy Sandén och Sten Gustavsson från Skaraborgsdistriktet att de skulle bli att räkna med. Under andra dagens förmiddag, med den gråkalla skärgården som kuliss, höll de kvar sin ledning trots att Ulf Henriksson och Staffan Hedman från Västernorrlandsdistriktet var dem i hasorna och knappade in på avståndet.

Efter lunchpaus med Viking Lines förträffliga julbord spelades de sista ronderna. I slutändan visade det sig att Skaraborgsparet hade krafter kvar och lyckades hålla undan före silvermedaljörerna från Västernorrland. Bronset gick till Vera och Tore Enbarr från Gästriklandsdistriktet.

Klicka här för resultat från årets förbundsmästerskap i bridge