Tips för att må bra när allt inte är som vanligt

Det är naturligt att känna oro i en ovanlig och påfrestande tid, men det finns saker man kan göra för att hantera situationen. Folkhälsomyndigheten har tagit fram informationsmaterial med må-bra-tips där det övergripande syfte är att lyfta betydelsen av att bibehålla dagliga rutiner.

Materialet består av filmer och en affisch

Klicka här för att hitta materialet

Materialet lyfter särskilt tre områden:

  • Tre goda tips – När allt inte är som vanligt är det bra att fortsätta göra sådant du mår bra av. Maten är en viktig del av din hälsa. Regelbundna måltider med varierad mat ger dig den näring du behöver.
  • Tre sociala tips – Nu när vi inte kan träffas som vanligt är det lätt att känna sig ensam. Att umgås betyder mycket för hälsan och hur vi mår. Fortsätt att hålla kontakten med släkt och vänner. Ett samtal kan göra stor skillnad.
  • Tre stärkande tips – Under pandemin är det extra viktigt att röra på sig. Det kan minska stress och oro, och göra att du sover bättre. Att vistas utomhus är bra. Frisk luft och dagsljus gör att du blir piggare på dagen och sover bättre på natten.

Ta hand om dig!

Publicerades: 18 februari 2021 Uppdaterades: 18 februari 2021