Eva Eriksson om de nya rekommendationerna: glädjande

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson kommenterar de ändrade rekommendationerna för 70 år och äldre. Det är glädjande att vi seniorer nu omfattas av de allmänna rekommendationerna, nu måste också andra ta ett större ansvar.

• – Det är viktigt att alla grupper nu visar solidaritet mot varandra, endast så håller vi nere smittan, säger Eva Eriksson.

– Det är ett glädjande besked att vi seniorer nu kommer att omfattas av de allmänna rekommendationerna under pandemin. Det är en lättnad för oss, det har varit en tuff tid för många av oss en kvarts miljon medlemmar i SPF Seniorerna. Vi ska fortsätta ta vårt ansvar och agera klokt, hålla avstånd och undvika trängsel. Vi ska vara medvetna om och agera efter det faktum att vi seniorer löper större risk att drabbas mer allvarligt av Covid-19. Men också att inte tveka att söka vård, oavsett åkomma, som det ser ut nu är det större risk för oss att drabbas av ohälsa av andra sjukdomar.

– Samtidigt är det avgörande nu att alla andra också agerar mer ansvarsfullt. Vi hoppas att yngre tar till sig den stora positiva effekt som äldres ansvarstagande har haft och tar efter och börjar ta lika stort ansvar. Smittspridning bland de under 70 år drabbar indirekt oss seniorer, här måste det bli skärpning. Vi måste ta hand om varandra och förstå att det är viktigt att vi minskar smittspridningen i hela samhället. Det är viktigt att alla grupper nu visar solidaritet mot varandra, endast så håller vi nere smittan.

Klicka här för att komma till förbundets rekommendationer till föreningar och medlemmar, uppdaterat 22 oktober 2020