Digitalt möte med Pensionsmyndigheten

Handläggningstider för bostadstillägg och service på telefon var några av de frågor som togs upp på mötet mellan SPF Seniorerna och Pensionsmyndighetens generaldirektör Daniel Barr med medarbetare.

Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna, tog upp väntetiderna för bostadstillägg, kontakttider på telefon oavsett ärende och servicen för de som inte vill använda digitala vägar:

– Som pensionär upplevs att man vill ha ett snabbare besked och att det brådskar när bostadstillägget är en viktig del av ens inkomst, särskilt som ensamstående. Mycket kring bostadstillägget upplevs också som krångligt och svårt att förstå. Vi får även tydliga signaler på att medlemmarna har svårt att nå Pensionsmyndigheten på telefon vilket ärende man än har. En annan fråga som bekymrar är att mycket förväntas kunna skötas digitalt i det offentliga Sverige, där behöver man visa hänsyn och ha fullgoda alternativ för de som inte kan eller vill använda digitala lösningar.

– Det var ett väldigt bra och givande möte. Utifrån det fortsätter vi att arbeta tillsammans kring hur vi kan informera bättre men också förenkla förståelsen och tillgängligheten. Det är viktigt för SPF Seniorernas medlemmar och alla andra seniorer att kunna få besked och svar på frågor i rimlig tid, det är vi överens om.

Med på mötet var från SPF Seniorerna Eva Eriksson, Peter Sikström, Martin Engman och Anna Eriksson. Från Pensionsmyndigheten Daniel Barr, Magnus Rodin, Carl-Magnus Löfström och Johan Andersson.