Vi vann - drabbade pensionärer får tillbaka sina pengar!

SKPF och SPF Seniorerna välkomnar att SKL har tagit sitt förnuft till fånga när besked nu lämnats om att de många drabbade pensionärerna kommer att få tillbaka sin tjänstepension på 2017 års nivå.

• Förbundsordförande Eva Eriksson Foto: Tomas Södergren

- Många medlemmar har hört av sig under de senaste veckorna. Förtvivlade, ledsna och upprörda över kraftiga sänkningar av sina tjänstepensioner. Det har drabbat många äldre som redan lever på marginalen. Det känns därför oerhört bra att rättvisan nu har segrat och att de drabbade får sina pengar tillbaka, säger Eva Eriksson, förbundsordförande i SPF Seniorerna.

- Det här visar att Sverige behöver handlingskraftiga pensionärsorganisationer. Vår beslutsamhet och vilja att backa upp våra krav med rättsliga åtgärder gav resultat. Nu kommer vi att ligga på som en blåslampa så att förhandlingarna mellan parterna leder till stabila och förutsägbara pensioner för våra medlemmar i framtiden, säger Berit Bölander, förbundsordförande i SKPF Pensionärerna.

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från Sveriges Kommuner och Landsting: "SKL kompenserar sänkt tjänstepension"