Repetitionsutbildning för föreningarnas Webbredaktörer

2017-10-17 Repetitionsutbildning för föreningarnas Webbredaktörer på Hotell Lerdalshöjden i Rättvik

Under tisdagen den 17 oktober hölls en repetitionsutbildning på Hotell Lerdalshöjden i Rättvik för webbansvariga i Daladistriktet.

14 personer från 12 av de totalt 20 föreningarna i Distriktet var anmälda. Idag var det tre av deltagarna som nya som webbredaktörer och som skall inskolas i ”jobbet”.
Handledare var Bengt Hållén, Orsa och Stig Jakobsson, Leksand.

Inför mötet skickades en enkät ut med frågor om vad man ville att vi skulle ta upp.

Lars Åke Carlsson började mötet med att informera med bildspel från senaste förbundsstyrelse-mötet. Sedan informerades om Intranätet för aktuell information och om utbildningssidan på Daladistriktets hemsida, se här.

Bengt Hållén började utbildningen med att visa en förenklad översikt över vad föreningarna gjort på sina hemsidor, se bild 1.

Bild 1

Sedan fortsatte handledarna med genomgång av de delar man kan se under rubriken Något av dagens innehåll.

Något av dagens innehåll

• EPiServer från grunden, en översikt
  • Lathundar, manualer, tips och verktyg
  • Enkätsvar EpiServer, klicka här
  • Skapa och publicera artikelsidor och listsidor
  • Arbeta med text och bilder
  • Skapa länkar: Interna, Externa, till E-post och Dokument
  • Ladda upp dokument – Mediebiblioteket
  • Nyheter, få dem i kronologisk ordning
  • Menystruktur

Repetitionsutbildningen gjorde en paus för lunch där utbytet av erfarenheter fortsatte. Mätta och belåtna fortsatte vi med repetitionsutbildningen några timmar.

De kommentarer vi som handledare fick efter genomgången om vad man tyckte om Episerver-systemet var följande:

• En del kände sig uppgivna inför svårigheterna att använda systemet
  • Mer övning krävs
  • Ej användarvänlig
  • Dåligt verktyg, inloggningsproblem

En del avslutade sedan dagen med eftermiddagsfika medan några tappra fortsatte en timme till.

Bengt Hållén, Orsa
Stig Jakobsson, Leksand

Distriktsansvariga för hemsidan

Denna sida kan laddas ner som PDF här