Ny distriktsordförande 2019 från Surahammar

Till ny ordförande för SPF Seniorerna Västmanland valdes Lisbeth Wernerson, SPF Seniorerna Surabygden vid distriktets 49:e årsstämma som hölls den 29 mars på Culturen i Västerås. Runt 100 ombud från distriktets föreningar hade samlats för att lyssna på föredrag om Badelunda inklusive de senaste fynden från Anundshög. Efter årsstämmoförhandlingarna underhölls ombuden av kvartetten Jazz på vinden. Vid stämman beslöts att SPF Seniorerna Västmanland kommer att fira sitt 50-årsjubiléum nästa år. Årets kulturdag ställs in för att kunna satsa på jubiléet nästa år.

• Stående till vänster ses distriktets nya ordförande Lisbeth Wernersson tacka för förtroendet

Badelundas historia och granskning av vårdcentraler

Den 49:e årsstämman arrangerades av SPF Seniorerna Rudbeckius. Ordförande Kjell Österlund hälsade ombuden välkomna.
Distriktsordförande Sven-Olof Carlsson svarade för parentationen som inramades av Bengt Nilssons musik på saxofon.
Bengt Wallén från Badelunda hembygdsförening höll ett anförande om Badelundas historia och de senaste fynden på Anundshög.
Ulf Grell från SPF Seniorerna redogjorde för SPF Seniorerna Jönköpings granskning av vårdcentralerna i Jönköpings län som gjordes 2017. Förbundet planerar att sprida detta till fler flera av förbundets distrikt.
Bland gästerna fanns även PRO:s distriktsordförande Inger Persson, som informarade om den planerade körfesten i Skinnskatteberg den 24 augusti i år.
Studieförbundet vuxenskolan representerades av Lena Olofsson. Hon informerade bland annat om flytten till det nya kontoret vid Lysgränd.

Styrelsen SPF Seniorerna Västmanland 2019

Ordförande på 1 år: