2019 11 15 Reflexer och mörkerkörning

Uppdaterades: 16 november 2019

Till
VLT – Nyheter

Undertecknad tycker att ni inom VLT har haft en bra artikel under veckan när det gäller mörkret och användande av reflexer/belysning på gående och cyklister.

Jag tror samtidigt att vi skulle kunna göra en uppföljning av denna artikel och lägga till följande:
1. De gående med mörka kläder bör bli bättre på att använda reflexer eller belysning när man går till och från buss eller tåg inom tättbebyggt område trots att det finns gatubelysning på platsen. De två senaste dygnen har jag sett 15 st som man knappt kunde se vid övergångsställe. Jag har också sett många cyklister fara omkring utan lyse på sina cyklar under mörker.

2. Jag skulle också önska att VLT tog upp även bilförarnas beteende under mörker inom tätorten. Förarna kör ofta alldeles för fort fram mot övergångsställena och även för fort fram mot korsningar. Detta gör att andra förare blir tveksamma om man skall stanna eller ej. Jag efterlyser en lugnare rytm hos många bilförare.

3. Under de senaste dygnen har det varit dimma och mörkret kommer snabbt denna tid på året. Det är många bilförare som troligen inte känner till att man måste agera själv för att på våra moderna bilar få bakljusen tända. Vid tretiden är det normalt dags att vrida på belysningsknappen för att få på bakljuset.
Vore tacksam för ett agerande i trafiksäkerhetens anda från er på VLT. Glöm inte bort er förmåga att påverka människor även inom trafiksäkerhetsområdet.

Västerås 2019 11 15

Sven – Gunnar Wallin
Trafikombud SPF Seniorerna Rudbeckius

Publicerades: 16 november 2019 Uppdaterades: 16 november 2019