2018-11-21 F1
Hur hamnade F1 i Västerås?
21 november besökte 27 medlemmar från SPF Seniorerna Hamre, F1 Kamratförening i Gula villan. Där fick vi en trevlig och initierad föreläsning av Sture Andersson, veteran från CVV (Centrala Verkstaden Västerås).
Gula villan fungerade tidigare, tillsammans med andra hus i samma område, som arbetarbostäder för anställda på F1. Redan 1913 skedde den första flygningen.
I området på Hässlö och på Viksäng byggdes en del kaserner, hangarer och verkstäder. Västeråsarna kunde höra nattflygningar över staden.
1925 tog riksdagen ett försvarsbeslut då man insett att flyg var något att räkna med. I slutet av 20-talet etablerade man sig på fältet.
1936 blev F1 landets första flygflottilj – en bombflottilj med tre divisioner. Här har funnits flygplanstyper med olika uppdrag genom åren, t ex J30 Mosquito (första jetplanet) för nattjakt, J 32 Lansen och J35 Draken.
CVV sysslade framför allt med reparationer av plan och tillverkade även propellrar under en tid.
Sture berättade om de sk nödlandarna, amerikanska piloter, som tvingats nödlanda med sina plan. Planen underhölls hela tiden, testflögs, för att vara "fit for fight" om så behövdes. Piloterna var populära bland invånarna då man genom dessa kunde köpa, i Sverige, ransonerade varor. F1 avvecklades 1983. Idag finns flygmuseum, pilotutbildning, simulator och flygplats för resande till några få destinationer – exempelvis London och Malaga.
Det intressanta besöket avslutades med en trevlig fikastund.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin