Resa till Sundborn

SPF Hamre på bussresa till Carl Larsson, Sundborn.

Härlig dag även om den började i ”andra änden”. Ett missförstånd gjorde att vi fick vänta på bussen i trekvart, det var kyligt efter nattens köldgrader. Det blev mycket varmare när Anna kom med bussen och sin härliga positiva attityd. Då starten blev senare än planerat fick vi jobba in tid. Nygjorda ostmackor och kaffe hämtades i Sala och åts under färd - god service av bland andra Lisbeth. Vi anlände i tid till visningen i Sundborn, hos Karin och Carl Larsson. I tre grupper med varsin guide, tog vi oss genom parets hem. Varje guide hade sitt eget manus, vilket gjorde att berättelserna fick olika fokus och vinklar. Carl och inte minst Karin har präglat hemmet med sina vackra och ofta speciella bonader, dukar, gardiner. Karin inredde och Carl målade det han såg – barnen var som vi vet ett mycket vanligt motiv. Karin var modern i sitt skapande, vilket inte alltid uppskattades av samtiden. Vi hann titta in i Sundborns kyrka där Carl gjort muralmålningar.
På Stora Skedvis Bröd intogs lunchen, gjord på lokala råvaror. På väg ut såg vi bagarna baka och grädda brödet och där fanns smakprover innan man bestämde sig för sort. I butiken fanns förutom bröd även annat som lockade. Tror att alla bar på en kasse när de klev på bussen. Hemresan gick enligt planerna, och när vi återkom till Västerås blev summeringen – mycket lyckad dag. Trots miss i starten fick vi uppleva en dag fylld med värme, upplevelser och solsken – både ute och inne. Sol i hjärta och sol i sinne!
Text: Gunnel Lundin
Foto: Håkan Fehne