SPF Aktiviteter

SPF Seniorerna rekommenderar att distrikts- och föreningsaktiviteter skjuts upp eller ställs in

2020-03-16 Idag har Folkhälsomyndigheten kommit med en ny rekommendadion är att äldre inte ska lämna hemmet i onödan. Det betyder att vi från SPF Seniorernas förbund nu rekommenderar att förenings- och distriktsmöten skjuts upp på framtiden eller ställs in. Rekommendationen omfattar alla typer av aktiviteter.

Jag vill också uppmana våra yngsta medlemmar, som är fullt friska, att hjälpa äldre medlemmar med att handla mat och gå till apoteket om de saknar yngre släktingar eller vänner. Detta är en tid att vara solidariska med varandra och sträcka ut en hjälpande hand. Kom bara ihåg att inte utsätta er själva eller andra för onödig risk. Även om ni inte kan mötas i föreningarna kan ni ringa till varandra för att minska känslan av isolering. Speciellt bör ni tänka om det är någon medlem som saknar anhöriga och kan känna sig extra ensam.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar även att de kontorsanställda i Stockholmsområdet att arbeta hemifrån om de kan. Detta innebär att förbundspersonalen omfattas av denna rekommendation. Många av oss kan utan problem sitta hemma medan andra kommer att få svårare att utföra sitt dagliga arbete. Jag räknar med att vi kommer att få längre svarstider på telefon och e-post. Vi ber er att ha extra mycket tålamod med oss.

Varma hälsningar

Peter Sikström