Ordförandekonferensen 2017-08-29

ORDFÖRANDEKONFERENS 2017-08-29 I HÄRNÖSANDS FOLKHÖGSKOLA
Till årets andra konferens var ordförande och vice ordförande inbjudna från länets 22 föreningar. 21 föreningar hade hörsammat inbjudan. Ordförande Tommy Magnusson informerade om dagens program, som innehöll rapport från förbundets kongress i Gävle 13-15 juni, diskussion avseende webb och medlemsregister samt kommande utbildningar . Distriktets verksamhetsutvecklare hade dessutom bjudit in systemutvecklare Vivianne Olsson från Studieförbundet Vuxenskolan.
Vuxenskolan: En föreningsverksamhet bygger på nöjda medlemmar. Med nöjda medlemmar kan nya medlemmar rekryteras och "gamla" medlemmar behållas. Kommunikation med medlemmarna är ett måste. Vad vill våra medlemmar att vi skall göra? Hur kan vi inom styrelsen förnya oss? Bör vi göra några förändringar? Har vi utsett ansvariga inom olika verksamhetsområden? Hur välkomnar vi nya medlemmar? Om medlem lämnat förslag till styrelsen , kontakta medlemmen, som därmed ser att styrelsen lyssnar. (En enkät från förbundet visade att många gick ur föreningen för att de inte kände sig välkomna). Sammanfattningsvis är det många frågor, som styrelserna måste fundera över, allt för att rekrytera nya medlemmar och att behålla de gamla.Tack till Vivianne Olsson.
Kongressen: 124 ombud deltog. Baserat på antalet medlemmar hade länet 3 ombud, nämligen Tommy Magnusson, Monika Johansson Hörnlund och Magnus Hellsten. Monika rapporterade : Kongressen inleddes med ett anförande från förbundets ordförande Christina Rogestam. Rogestam beklagade de problem, som de nya systemen skapat, men ansåg att de flesta av problemen var åtgärdade, och att endast några små justeringar återstod. Röstning skedde med surfplattor, vilket skapade en del problem. Många behärskade inte tekniken med plattorna, dock fanns sakkuniga, som kunde hjälpa till. Några av kongressens viktiga frågor var: Ansvarsfrihet för förbundsstyrelsen avseende räkenskapsåren 2014, 2015 och 2016, höjning av medlemsavgiften till förbundet, stadgeändring och inlägg ang förbundets beslut att fortsätta med de nya systemen webb och medlemsregister.
Kongressen beslutade att styrelsen beviljas ansvarsfrihet med 91 röster för och 17 röster mot. ( 3 ombud avstod ) Bland de som röstade mot ansvarsfrihet var Västernorrland och Västerbotten. Ombud från Uppsala, Bohuslän och Kronoberg reserverade sig mot beslutet om ansvarsfrihet.
Kongressen beslutade att medlemsavgiften till förbundet höjs med 30 kr.
Ett förslag från förbundet avsåg en revidering av stadgarna. Konressen beslutade enligt förslaget. Styrelsen tillsätter en arbetsgrupp med uppgift att se över stadgarna för förbund, distrikt och föreningar.
Ang webb och medlemsregister har förbundet beslutat att fortsätta med Softronic, som leverantör. Ett ombud från Stockholmsdistriket framförde de problem, som både distrikt och föreningar ställts inför med de nuvarande systemen. Eftersom vissa problem nu har åtgärdats och dessutom att stora stora kostnader redan lagts ner, så bör man fortsätta med systemen.
Ett stort antal reservationer har inte noterats i protokollet. Tommy kommer att kontakta förbundet och påpeka bristerna. Visserligen är protokollet justerat, men påpekanden kan ändå göras.
En länk har öppnats för föreningarna, vilka således kan ta del av protokollet.
Ordförandekonferensen:
Webb och medlemsregister: Deltagarna indelades i 2 grupper, en grupp för webb och en grupp för medlemsregister. Ledare för webb var Magnus Hellsten. Många synpunkter framkom inom gruppen. Det behövs ett verktyg, som är begripligt och kan hanteras av alla. Nuvarande system är komplicerat, och kan motverka engagemang hos handläggare. MiRiaM är ett system anpassat till företag och inte till föreningar. När det gäller införande av bilder har systemet inte kapacitet för att genomföra införandet. Ett annat problem är att många medlemmar saknar webbadresser och kan inte nås, vilket är ett måste. Således kan konstateras att många problem kvarstår. Ett annat konstaterande är att kostnaderna till Softronic kommer fortsätta att öka. Nya uppkomna brister i systemet kommer att innebära nya kostnader. Ang ett eventuellt byte till Föreningssupport har distriktet inhämtat offert och produktbeskrivning från företaget.
I medlemsregistergruppen var den allmänna uppfattningen att vi med rejäl utbildning och kunniga lärare kunde nå fram till ett bra resultat för alla föreningar.
Den slutliga frågan för deltagarna var huruvida vi skall fortsätta med de nuvarande systemen och nuvarande leverantör eller byta system och annan leverantör. Svaret blev att vi skall fortsätta med nuvarande system.
Kommande utbildningar: Vård och omsorg i Umeå den 22 november. Avser medlemmar i KPR.
"Äldre i trafiken".
Text: