September 2016

Tisdag 20 september kl. 13.00 i Örnsköldsviks församlingshem.

• Estradören Bertil Lundin spelade upp 20 st musikstycken från 30- till 50 –talen, där i regel sångartisternas eller andras namn skulle söka namnges.

Program:

• Polisen kommer för att informera om säkerhet. Vi seniorer är en utsatt grupp och SPF Seniorerna driver därför projektet: "Försök inte lura mej."
  • Bertil Lundin - Melodier man minns! Få saker kan framkalla gamla minnen lika bra som melodier från vår ungdom. Vi får också testa våra minnen.
  • Servering och lotteri.
    Varmt välkommen att delta på våra möten – ta gärna med en vän!

Medarrangör Studieförbundet Vuxenskolan.

Referat av månadsträff 2016-09-20 SPF Seniorerna Nolaskogs.
Församlingshemmet samlade ett hundratal medlemmar till höstens första månadsträff, som inleddes med en information i ämnet säkerhet av Annica Bronemo vid Ö-vikspolisen.

Annica gjorde en genomgång av hur vi tillsammans kan öka tryggheten i våra närområden med att arbeta med det etablerade tillväga- gångsättet Grannsamverkan.
En bra informationsbroschyr "Detta är Grannsamverkan" delades ut. Den kan fås vid polisen och visar hur man i sitt bostadsområde i steg kan starta en process för att minska brott och störningar. Bl a nämns att polisen eller kommunen kan kontaktas före start av Grannsamverkan och för utbildning inom denna i vilken BRÅ , räddnings- tjänst och försäkringsbolag även kan medverka. Vid anmälan av stölder framhölls det hur viktigt det är att stulna men återfunna föremål kan identifieras genom märkning. Sätt gärna en speciell färgklick på t ex verktyg och maskiner.

Kul att höra hur det nynnades för att söka komma på svaren. Några hördes ibland redan efter Bertils inramning före "biten", veta svaret ! Några bord hade alla rätt !

Bengt Nordström informerade om Seniortestet, ett heltäckande fystest som erbjuds medlemmarna. Resultaten av 6 st olika aktivitetsinslag kan summeras till en Fysnivå.

Lena Broddeskog och Christina Eliasson i styrelsen informerade om planer på olika aktiviteter som -cirklar och -aftnar. Hans Nordin gav info om nästa träff 18 oktober. Med kaffe och härliga mackor och doppa från Café Kyrkbacken samt lotteri, avslutades träffen med tack till deltagare och medverkande.

S E Sjöström