Ofrivilligt ensamma
- Projektet SnackCafé stödjs av medel från Socialstyrelsen.
- 4 gånger varje halvår arrangeras café i Tornhuset centralt i Sundsvall med hembakt fika.
- Vid varje tillfälle underhålls medlemmarna antingen av ett ämne aktuellt för oss, typ benskörhet, hjärtsjukdomar, gråstarr, anhörigfrågor eller ett kulturellt inslag.
- Lokalen är medvetet vald för att göra besöket så enkelt som möjligt vilket också visar sig i besöksantalet som ligger runt 40 vid varje tillfälle.
- Caféet genomföras av frivilliga medlemmar som agerar värdar samt i förväg bakat gott bröd.
- Vid varje tillfälle ges tid till socialt umgänge med småprat vid borden och träffen avslutas alltid med sittgympa som leds av två pigga damer i övre åldern med ett program som vi något yngre kan hänga med på.
- Vi avser fortsätta med caféet då syftet och populariteten är framgångsrik.