2026-05-19 Vajsjön
I det vackra vårvädret hade SPF i Norsjö bjudit in SPF Malå till en utflykt till
naturreservatet Vajsjön. En del gick en skogsväg dit och en del åkte bil hela vägen.
När vi samlats kring eldstaden kom Gun Larsson och berättade om föreningen Vajsjöns vänner
och jobbet med stigen runt sjön som invigdes för några år sedan.
De arbetar också med att hålla området vid Vajsjön lockande för alla som vill besöka denna
fina plats genom att ordna ved, städa dasset med mera.
Hon berättade också om namnen på de olika platserna efter stigen och
visade bilder från arbetet.
Ett intressant föredrag följdes sedan av besök i fågeltornet, fika och korvgrillning
samt förstås av en massa samtal mellan kända och okända SPF:are.
En mycket lyckad utflykt tyckte de som kommit denna underbara vårdag.
Agneta Hägg