Månadsbrev Februari 2021

Vår ordförande Karin Glaas har ordet

MÅNADSBREV FEBRUARI 2021

Så är vi då inne i februari. Ljuset börjar komma tillbaka och med det lusten att vara ute. Motionstävlingen fortsätter förstås som vanligt, minst 30 minuters motion per dag och vi kan sätta kryss på talongen. Vinster är triss-lotter och vinnare meddelas i varje månadsbrev.
Denna gång är vinnarna:
1:a pris Gösta Nilsson, 2:a pris Torbjörn Olsson och 3:e pris Maj-Britt Andersson. Stort grattis till er alla tre, priserna finns hos Klas Eriksson, ring 070-551 81 52.

Vi fortsätter med SPF:s E-café där vi lär oss handskas med plattor, mobiltelefoner, skaffar E-post, laddar ner 112-appen mm. Endast 3 deltagare åt gången så länge vi har coronavirus i farten och inte tagit sprutorna, OBS inga kostnader! Anmäl dig till Gun-Britt Forsberg 070-644 10 48.

Vår representant i Äldre- och funktionsnedsättningsrådet (f d KPR) Gunnel Grahn From beva-kar frågor i kommunen som berör oss årsrika. Nu har hon lämnat in en skrivelse. Bifogar den som information till dig. Har du frågor så hör av dig till Gunnel 073-066 56 18 eller till mig 070-395 50 77.

Betr. SPF Distrikt Västerbottens årsstämma så kommer den att gå av stapeln i mitten av april och röstandet blir per brev. Eftersom vi inte hunnit ha vårt årsmöte då, kommer vi i styrelsen att utse representanter. Har du förslag, hör gärna av dig.
Utskick med inbjudan till nya medlemmar har gjorts till de som fyllt 65 år (födda 1954 och 1955). De som fyller 65 i år (födda 1956) får vänta till i höst. Känner du någon som du tror vill vara med, kontakta dem och hänvisa till vår medlemsansvarige, Kjell Andersson, 076-785 58 90.

Seniorlunch på Restaurang Milan (hotellet) första helgfria fredag varje månad blir nästa gång fredag 5 februari kl 12.00. OBS, vi är noga med corona-avstånd både i kö till maten och när vi äter och respekterar maxantal i restaurangen. Var och en tar själv ansvar för att hålla avstånd.

ZOOM-utbildning via nätet erbjuds nu i februari – se tidigare mail. Anmäl dig om du är in-tresserad. Bra sätt att kommunicera med släkt och vänner, inte minst barnbarnen.

Med vänliga hälsningar
Styrelsen för SPF Seniorerna i Norsjö
gm Karin Glaas 070-395 50 77

Besök gärna vår hemsida: SPF - Seniorerna Planerade Månadsträffar 2021

Skrivelse fill Socialutskottet, Norsjö Kommun

P.g.a. den rådande situationen med Pandemin har inget råd med information om äldrefrågor kunnat fungera under 2020. I våras fick vi ett informationsbrev som berättade om situationen. Det är inget vidare läsa i Nofrran om förändringar som berör äldreomsorgen.

Jag vill gärna ha svar på dessa frågor från Er.

1. Budget 2021?
  2. Verksamhetsplan 2021 och 2022?
  3. Utbildningsplan 2021 och 2022?
  4. Skillnad i utbildningsinnehåll i Norsjös undersköt.utbildning/gymnasiet.. Mindre teori eller mindre praktik?
  5. Vad planeras att göras med pengarna från staten 4 108 538 kronor?
  6. Utvärdering av den förändrade matsituationen på Gästis och Klockarbo. Hur mycket sparades?
  7. Sommarsituationen för brukare och personal? Språkproblem?
  8. Vi hade en 100-årig på Vinkelbo i september och då skall väl flaggan hissas tycker jag. Ett generellt beslut om detta bör tagas

Önskar svar på dessa frågor med ett informationsbrev till alla i rådet.

Norsjö 2021-01-22

Gunnel GrahnFrom