SPF Kontakt/SPF Seniorerna Bjurholm historik

SPF Sveriges Pensionärsförbund bildades hösten 1939 och firar således 80 år 2019. Det dröjde dock till år 1981 innan SPF Kontakt Bjurholm bildades och då av en utbrytargrupp ur PRO Bjurholm.

Holger Eriksson, Agnäs utsågs till förste ordföranden och som sådan höll han i klubban i fyra år. Han efterträddes 1985 av Bror Berglund som var ordförande i sex år. Föreningens Grand Old Lady Eivor Jonsson innehade ordförandeskapet 1991 – 2004 d v s i 14 år, vilket får anses vara rekord.

På grund av svårigheter att hitta en efterträdare till Eivor tog dåvarande sekreterare Gunnel Jakobsson på sig också ordförandeskapet ett år, innan Rolf Eckeskog åtog sig uppdraget år 2006, ett uppdrag som han innehade i sju år. Louise Bonta valdes till ordförande 2013. P g a flyttning från orten efterträddes hon av Doris Jonsson som innehade uppdraget i tre år.

På kongressen 2014 antogs nya stadgar och beslutades om namnbyte till SPF Seniorerna. Vid SPF Kontakts årsmöte 11 februari 2015 antogs de nya stadgarna enligt vilka föreningarnas styrelser skulle bestå av ordförande + ordinarie ledamöter, inga ersättare. Årsmötet beslutade att antal ordinarie ledamöter skulle vara åtta + ordförande och det nya namnet SPF Seniorerna Bjurholm antogs.

Vid årsmötet 2017 valdes Barbro Strandberg till ordförande. Nuvarande ordförande Monika Andersson valdes vid årsmötet den 13 februari 2019. Styrelsen har inom sig utsett vice ordförande, kassör och sekreterare men också fördelat ansvaret för medlemsrekrytering, medlemsregister, utbildning, trafik, media, fika, lotteriet, resor, friskvård, läkemedel, foto och festkommitté. Föreningen har numera en webbredaktör som ansvarar för hemsidan.

Föreningen har under årens lopp varit väl representerad vid distriktsstämmor och vid de konferenser och utbildningar distriktet anordnat.

Redan från start har föreningen haft månadsträffar med information och underhållning. I många år svarade Götes trio; Göte Karlsson, Nils-Gunnar Granberg och Rolf Eckeskog för underhållningen. Numera består föreningens husband av Rolf Eckeskog gitarr, Gunnar Nyberg dragspel, Stig Hellnersson gitarr + sång samt Hans-Olof Olofsson dragspel. Vid festliga tillfällen såsom julfest och surströmming förstärks husbandet med Stig Gustavsson på fiol. Husbandet har också skött spelningen vid pubkväll för ett par år sedan och vårfest 2018.

Föreningen har i många år haft fikagrupper, i dagsläget 10 grupper byavis ihopsatta som turas om att sköta serveringen; bakar två sorters kakor samt ordnar med smörgås och kaffe vid månadsträffar. I samband med årsmötet i februari bjuder föreningen sina medlemmar på kaffe + semla. Enligt tradition gräddar några herrar våfflor vid månadsträffen i mars månad; serverade med vispgrädde och sylt. Fikaförsäljningen ger ett bra tillskott i kassan.

Föreningen har under årens lopp och fortfarande en säker inkomstkälla i försäljning av lotter i samband med månadsträffar. Medlemmarna är köp- och vinstsugna så vanligen går det åt fem lottringar, d v s 500 lotter vid månadsträffar. Under några år har vi haft förmånen att få tag i hembakt tunnbröd som eftertraktade vinster.

Föreningen har under årens lopp gjort många och intressanta resor. En av de längre resorna på senare år var en tredagars resa till Trondheim år 2014. Populärast är dock endagsresorna till intressanta och sevärda resmål; kan nämnas Höga Kursten, resa med Ådalen III samt Storforsen Piteå. Utflykter i närområdet har varit ett populärt inslag i programmet under många år, kan nämnas besök hos Maria Lilja på Strand i Fredrika, Agnäs smedja och Lergrova samt Ulf Nordfjells trädgård, Näslandsforsen, Vargträsk Ekomuséum, .

Ett välbesökt inslag sedan tre år tillbaka är musikcafé på Lillänget i samarrangemang med Lögdeälvens Vildmarksled. Föreningen har varje år inbjudit sina medlemmar till surströmmingsfest och julbord. Revyresor har anordnats de senaste åren, i två år till Risliden och de senare åren till Revyn Garv i Vindeln.

text

Aina Nygren