Verksamhetsberättelse 2019

Uppdaterades: 08 februari 2020

Styrelse för SPF Seniorerna Sävaådalen lämnar följande redogörelse för verksamheten under 2019. Styrelsen har bestått av Britta Fagerberg ordförande, Inger Falk vice ordförande, Alf Hanslöf sekreterare, Solweig Henriksson kassör, Ulf Norling, Roine Andersson, Ann-Mari Rönnefall, Tommy Nilsson, Agneta Gustafsson, Elsie-Marie Franzén och Per-Lennart Andersson.
Styrelsen har under året haft 13 protokollförda sammanträden. Antalet medlemmar vid årskiftet 2019 - 2020 var 320 inklusive 6 vänmedlemmar. Antalet 2018 var 316 inkl 4 vänmedlemmar. En ökning med fyra.

Föreningens möten, utflykter och sammankomster har genomförts enligt utsända program.

Januari
Grötfest den 19 januari i Ramsta Bygdegård lockade ett 80 tal medlemmar. Till gröt och Balingstatårta avnjöts musikunderhållning med Tremolo.

Februari
Reseträff den 27 februari i Läby Hembygdsgård. Information från olika researrangörer. 53 deltagare.

Mars
Hälsodag för kropp och sinnen i Jumkils Hembygdsgård den 6 mars. Vobis demonstrerade sina produkter och Majlen talade om fotvård och Läbygruppen visade vad Senior Power är. 44 deltagare. Ölprovning hos Jackdaw Brewery i Ströby (Börje). 19 deltagare. Resa till Nationalmuseum den 19 mars. Guidad tur inom museet. 55 deltagare. Bowlingträff i Fyrishov den 20 mars. Spel i tremannalag. 33 medlemmar deltog.

April
Stölden av Silverbibeln, föredrag i Uppsala - Näs församlingshem den 3 april. Kjell Söderberg, polisens utredare berättade. Sävsångarna underhöll. 56 medlemmar deltog. Mannekänguppvisning i butiken Josef Larsson, Drottninggatan. den 9.e och 16.e april. 21 medlemmar deltog den 9.e och 24 den 16.e.

Maj
Dagsresa till Saltsjöbaden - Solsidan den 7 maj. Rundtur med fiolspelande och sjungande guiden Linnea Sallay i vacker skärgårdsmiljö. Besök i Isaac Grynewalds villa, a cappella konsert i Saltsjöbadens kyrka. 49 deltagare. Träff för föreningens funktionärer i Läbyvads Hembygdsgård, 57 deltagare. Vårfest i Järlåsa Bygdegård den 15 maj. Karlssons kompani underhöll och spelade dansmusik. Ett 80-tal medlemmar deltog.

Juni
Speedwayresa till Hallstavik den 4 juni med 64 deltagare inklusive 13 från SPF Björken. God buffé och bra åskådarplatser. Utflykt i sommarhagen vid Gammelgården i Börje - Åkerby den 12 juni. Ett 30 -tal medlemmar hade samlats för att njuta av den vackra naturen och de intressanta byggnaderna. Underhållning med musik och musikkryss. Resa till Stallarholmen, Strängnäs och Malmköping den 15 augusti med 54 deltagare. Besök i Lena Linderholms ateljé, Gösta Linderholm underhöll med sång vid lunchen. Spårvagnsmuseet i Malmköping visades. Augustifest i Järlåsa Bygdegård den 21 augusti. Mac Olsson svarade för dansmusik och underhållning. Omkring 110 medlemmar deltog.

September
Surströmmingsskiva i Ålands Bygdegård den 4 september. Bengt Jansson och Gertrud Rönngren underhöll. 29 medlemmar deltog. Dan Andersson i Ord och Ton med Bertil Andersson och Bertil Teodorsson i Hagby bygdegård den 18 september. 61 medlemmar deltog. Skaldjurskryssning med Birka Cruise den 26-27 september. 29 medlemmar deltog från Sävaådalen och 10 från Idun.

Oktober
Mannekänguppvisning i Ålands Bygdegård med NOFA den 2 oktober. 60 medlemmar deltog. Resa till Österlen den 3-6 oktober. Många kända platser i Skåne besöktes, guidad tur i Ystad, Kåseberga och Ales stenar, lunch på Kronvalls slott med vinprovning och slutligen besök i Kiviks äppelodlingar. 12 medlemmar deltog i Forsbergs bussresa. Kulturkafe´- Hantverksdag den16 oktober i Ålands Bygdegård. Utställning och försäljning av slöjd och hantverk. Emelie Runfeldt från Upplandsstiftelsen berättade om smultronställen och utflyktsmål i Uppland. Musik av Pensionärsdraget. Många besökare. Hemlig resa den 24 oktober gick till Apotea i Morgongåva, Sadelmakeriskolan i Tärnsjö, Ängsholmens buffelfarm och Gårdsmejeri. 53 deltagare.

November
Studiebesök på Nordisk film, Gränby centrum den 7 november. Guidning och filmförevisning. 52 medlemmar deltog. Postrodden på Ålands hav - ett vågspel i rikets tjänst. F.d polismästare Lars Nylén kåserade i Hagby Bygdegård den 13 november. 53 medlemmar deltog. Bowlingträff i Fyrishov den 26 november. Spel i tremannalag. 26 medlemmar deltog.

December
Julbord och Luciatåg i Järlåsa Bygdegård den 4 december. För dansmusik svarade Mattias o Stefan. Sävsångarna underhöll med julsånger. Omkring 100 medlemmar deltog. Luciakonsert i Sala silvergruva samt julmarknadsbesök den 14 december. 21 medlemmar deltog.

Bridge har spelats i Läbyvads Hembygdsgård varje vecka under vinterhalvåret. Mellan 15 och 20 medlemmar har deltagit.

Boule har utövats regelbundet i Börje, järlåsa och Vänge under sommarhalvåret. Under vintern spelades Boule inomhus i Järlåsa Bygdegård.

Studiecirklar. Två cirklar i linedans, med vardera 12 deltagare, har genomförts i Ramsta Bygdegård och i Läby Bygdegård i samarbete med S.Hagunda PRO. Cirkelledare har varit Marja Öman. Styrketräning för äldre. Två grupper, en i Börje och en i Läby har tränat regelbundit enligt det självinstruerande träningsprogrammet Senior power. 17 respektive 18 medlemmar har deltagit.

Kören Sävsångarna har varit aktiva med framträdande vid flera av våra sammankomster.
Föreningens medlemmar har varit inbjudna till andra föreningar och deltagit i flera sammankomster, både i SPF och PRO.

I kurser och möten som distrikt och samrådsorgan i SPF anordnat har representanter för föreningen deltagit.
Beträffande föreningens ekonomi hänvisas till den av revisorerna granskade och godkända balans- och resultaträkning. Årets resultat är 1111,25 kr.

Styrelsen framför ett varmt tack till alla medverkande vid våra sammankomster. Tack också till Uppsala kommun. Studieförbundet Vuxenskolan i Uppsala. Församlingarna i Balingsta, Börje och Norra Hagunda samt bygdegårdsföreningarna i Hagby, Ramsta, Läbyvad, Järlåsa och Åland.

Uppsala i januari 2020

Britta Fagerberg Inger Falk Alf Hanslöf Solweig Henriksson