Vilnius 22-26 maj

Uppdaterades: 27 september 2017

Från SPF-Idun och Sävaådalen reste 45 pensionärer på en gemensam resa till Litauen.

Rapport från resan till Vilnius.

Den 22 maj åkte vi med Forsbergs buss till Värtahamnen, där Silja Lines båt Isabella tog oss vidare till Riga. Väl ombord åt vi en god buffé och roade oss med båtens utbud tills det blev dags att krypa i säng.

Dag 2.

Efter frukosten kunde vi njuta av inloppet till Riga. På lettisk mark satte vi oss i bussen och påbörjade resan cirka 30 mil mot Vilnius. Lunchstopp blev det i staden Bauska. Efter en trerätters måltid och bensträckare fortsatte färden. En kunnig medpassagerare berättade om lettiskt och litauiskt åkerbruk och de olika grödor som vi såg, t.ex. blommande raps. Landskapet är mycket platt och högsta berget är 230 meter. Bussfärden förgylldes med sång, historier och stork-räkning. Framme i Vilnius checkade vi in på Comfort hotell. Trevliga rum och bekväma sängar välkomnade oss. Efter en god middag fanns tid för kvällspromenad i omgivningen.

Dag 3.

Redan klockan nio stod vår guide Mantas vid hotellet. Genom studier vid universitetet har han lärt sig svenska. Vi bekantade oss med sevärdheter såväl från bussen som till fots. Vilnius grundades på 1300-talet och har idag 554 000 medborgare. Vi besökte en av stadens 42 kyrkor; Sankt Pauls. Den hade tagit 60 år att bygga och 80 år att inreda med vackra målningar, krucifix och ornament. Därtill fanns det fina blomsteruppsättningar överallt i kyrkan. Katedralen och det berömda klocktornet från 1200-talet var populära fotograferingsobjekt. Gamla stan är en mycket trevlig del av Vilnius. Parlamentspalatset beskådade vi från olika håll och vi konstaterade att den liknar "Vita huset." Här rör sig Presidenten fritt i omgivningen, utan vakter. I denna del av Vilnius hade vi gärna fortsatt att vandra på egen hand, men måste vidare till det intressanta men deprimerande KGB-museet.

Efter en sen men härlig lunch besökte vi slottet Trakai, cirka tre mil från Vilnius. Slottet ligger på en ö i insjön Galvé.. Rustningar, målningar, hushållsartiklar och mycket mer finns bevarat på slottsmuseet. Det är ett mycket populärt turistmål som har sin egen musikfestival varje år. Dagen avslutades på en inhemsk restaurang. Till förrätt serverades tapas, där varje del representerade landets tradition. Nästa rätt var zeppelinare gjord på både rå och kokt potatis (typ kroppkakor). Kocken visade hur hon gjorde och sedan fick frivilliga pröva det. Efter nästa rätt, kyckling med tillbehör, serverades en örtdryck i isglas (fruset vatten i form av glas). Denna dryck tillverkas av åtta olika örter och skall gynna matsmältningen. Viktigt var att den serveras vid rätt temperatur - därav dessa isglas. När efterrätten serverades, mjuk chokladkaka med hallon, var de flesta mycket mätta. Den söta likören som ägaren bjöd på, fick sätta punkt på en trevlig och intressant kväll.

Dag 4.

Utcheckning och färd mot Riga. Korskullen 22 mil från Vilnius är vårt nästa mål. Det är en märklig plats, känd sedan 1300-talet. Här restes kors för att hedra de stupade i kriget runt Siauliai. Sedan mitten av 1800-talet har ortsbefolkningen här placerat ut kors på en sex till åtta meter hög kulle av sand, mitt ute på slättlandet. Det är en helig plats laddad med religiösa, politiska och historiska symboler, som tecken på människors mod och frihetslängtan. Under 1960-talet förstördes minnesplatsen flera gånger av sovjetiska schaktmaskiner som försökte utjämna den. Hela tiden återkom kors på platsen och till slut lämnades den ifred. Människor från hela världen kommer hit för att lägga ned kors, radband, stenar och andra offergåvor. Kullen pryds av allt från höga träkors till centimetersmå kors. Om alla kors räknas, även de små som ligger i drivor på marken, är antalet över en miljon. Den största statyn, Jesusstatyn, är en gåva från påven Johannes Paulus II vid hans besök 1993. Som en uppmuntran till litauerna lät påven bygga ett kloster på norra sidan. Den tredje söndagen i juli är det den årliga pilgrimsfärden till kullen, då klostret öppnas för dem.
Under våren genomförde våra SPF föreningar en cirkel om Litauen. Vårt intresse för Korskullen resulterade i att vi beslöt att tillverka ett kors att resa på kullen. Det blev ett cirka två meter högt kors av ek med inskription " SPF Idun, SPF Sävaådalen Uppsala 2017", som tillverkades av Roine Andersson, Sävaådalen. Korset bars i procession fram till kullen. En plats utsågs från kullens fot, cirka åtta meter in till vänster och med hjälp av spett och slägga placerades korset i marken. Under Seved Thunbergs ledning sjöng vi psalm 730 "Må din väg gå dig tillmötes" och "Du gamla du fri". Det blev en enkel och högtidlig stund. När vi lämnade platsen blåste en svag vind. Vi tyckte oss höra 1000-tals klockor klämta från de radband och försilvrade kedjor som är fästade på träkorsen.
Vår sista lunch för denna resa blev på ett mysigt lantligt ställe med god mat. Färden gick vidare mot Riga och båten till Stockholm.
Vilken tur vi haft med vädret under resa! Vilken härlig och trevlig grupp vi var, tålmodiga, glada och positiva! Detta bidrog till att resan blev så bra. Vår chaufför Göran och vår reseledare Hasse är värda ett stort tack för att allt fungerade så förträffligt.
När vi ser siluetten på Uppsala känns en viss trötthet, men också en glädje av allt vi under resan sett och upplevt och över att vi fått nya vänner. Detta tar vi med oss in i den svenska ljuvliga sommaren.