Höga kusten

Resa till Höga kusten 23 - 26/8 2021

Dag 1, 23/8
Vår resa startar från Öregrund, torget kl. 07.30 för färd till Hemlingby stugan i Gävle där förmiddagskaffet väntar. Vi fortsätter norrut till Sundsvall och Södra Berget där vi äter vår lunch och njuter av den vackra utsikten.

När vi kommer till Härnösand stannar till på Sveriges största bilmuseum. Det är ett privat museum som ägs av en sann bilentusiast, här finns en fin samling från T-Ford till vräkiga amerikanare. När vi känner oss färdiga med alla bilar och någon har kanske också druckit en kopp kaffe, fortsätter vi upp till Hotell Kramm i Kramfors vår bostad i tre nätter. På kvällen serveras middag i hotellets restaurang.

Dag 2, 24/8
Efter en stärkande frukost möter vi vår guide Yngve, som under två dagar ska visa och berätta om Höga Kusten.

Vi börjar dagen med Ådalskravallerna i Lunde 1931, de flesta, framförallt åldersrika, har denna otroliga historia med sig. Oroligheterna som ledde till att svensk militär skjuter skarpt och fem svenskar dödas. Här finns ett minnesmärke, som vi ser på, men framförallt får vi får höra berättas om de dramatiska händelserna 1931 och vad som sedan hände. Efter det besöket åker vi över den ståtliga Högakustenbron. Den invigdes tillsammans med en ny väg genom Höga Kusten 1997 och har blivit en turistattraktion men även ett bidrag i bygdens infrastruktur. Efter fotografering och kanske inköp av någon souvenir åker vi vidare ut mot Nordingråhalvön, kommer till museibyn Mannaminne med mängder att se på. Här finns gamla hus från bygden, en stavkyrka, flygplan, maskiner mm. mm. Detta är ett av Höga Kustens mest besökta turistmål med ca 200 000 besökare varje år. Anders Åberg som tillsammans medhustrun Barbro skapade Mannaminne, har tyvärr gått bort och en stiftelse för arbetet vidare. Här äter vi också lunch innan vi åker vidare genom södra Höga Kusten till

Barsta källa och kapellet som finns där. Källan har visat sig vara en "lappkälla" den fryser inte på vintern. Vilket gjorde att samerna som kom ner till kusten på vintern kunde utnyttja den. Kapellet är bevarat i originalskick sedan det byggdes på 1600-talet med bl.a. bänkar utan ryggstöd.

Detta är dagens sista besök, vi återvänder till Kramfors där vi äter gemensam middag på hotellet.

Dag 3, 25/8
När vi har försett oss av frukostbuffén möter vi igen vår guide Yngve för nya äventyr.

Skuleberget ligger en bit norrut och vid bergets fot ligger Naturum, med massor med information om Världsarvet Höga Kusten. Här hör vi också om rövarna, som bodde i grottan, men även om moderna tider med skidlift och slalombacke.

I Ullånger väntar sedan M/S Rånö för att ta oss över fjärdarna till Bottenhavets pärla - Ulvön. Under färden passeras bl.a. Mjältön som är Sveriges högsta ö.

Ulvön blev genom Gävlefiskarna Norrlands största fiskeläge och vi tittar in i kapellet, byggt 1622 och därmed Ångermanlands äldsta daterade träbyggnad. Kapellet är känt för vackra målningar och övriga utsmyckningar.

Den spänstige kanske utmanar de 276 trappstegen upp till Lotsberget, för att som belöning få en fantastisk utsikt över skärgårdslandskapet och havet.

Vi äter hotellets berömda skärgårdsbuffé till lunch sen tar vi åter plats i M/S Rånö för återfärd till Ullånger.

Med fast mark under fötterna åker vi till Villa Fraxinus, en visningsträdgård som har fått stor uppmärksamhet. Här har den privata drömmen om prunkande trädgård inte bara blivit sann utan också en stor turistattraktion. En kunnig guide kommer att berätta om trädgården. Detta är dagen sista besök och vi återvänder till Kramfors och på kvällen äter vi gemensamma middag på hotellet.

Dag 4, 26/8
Efter frukostbuffén lastar vi bussen och börjar vår resa hemåt. Vid Njurundabommen så lämnar vi tillfälligt E 4an för att ta oss ut till kusten och Galtströms bruk. Bruket är byggnadsminne av riksintresse och ägs av SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget). Det är Medelpads äldsta och största järnbruk verksamt år 1673 – 1916. Vi ska gå på en guidning här och titta på de välbevarade byggnaderna och höra om brukets historia.

När vi sett bruket är det dags att åka vidare på vägen längst kusten och kommer till Mellanfjärden där vår lunch serveras på restaurang Sjömärket. Vi njuter av den vackra utsikten under tiden vi äter lunch, när vi är färdiga åker vi ut på E 4an igen.

Innan vi når hemorten tar vi en kort rast på Gävle bro, den som vill kan ta en kopp kaffe eller varför inte en glass. Till Österbybruk beräknas vi anlända ca vid 18.00-tiden och Öregrund ca kl. 19.00 efter vår resa i Ångermanland.

Pris för resan 5 580,- vid min 30 personer.

I resans pris ingår:
- Resa i turistbuss med toalett.
- Tre övernattningar med del i dubbelrum samt frukost, lunch och middag.
- Förmiddagskaffe dag 1 och 4.
- Båttur till Ulvön.
- Lokalguide dag två och tre.

Avresa
07.30 Öregrund, torget
07.50 Östhammar, Pålkällan
08.10 Gimo, vårdcentralen
08.30 Österbybruk, busstationen

Entréer och visningar enl. program.
Enkelrumstillägg 600.-

Ni anmäler till respektive förenings reseansvarig.
För Rospiggen:
Kerstin Löfberg:
tel: 076-24 798 20
mail: kerstin_lg@hotmail.com

Resan betalas senast 24/7 till Sundbergs Busstrafik AB på bankgiro nr 5127-2417, efter sista betalningsdatum är anmälan bindande.

Sundbergs Busstrafik AB erbjuder inte avbeställningsskydd, du bör därför ha en personlig reseförsäkring med avbeställningsskydd. Om du inte har reseförsäkring i din hemförsäkring bör du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en separat reseförsäkring. Observera att i vissa bankkort ingår en reseförsäkring. Sundbergs Busstrafik innehar lagstadgad resegaranti.

Vid ojämnt antal anmälda tillkommer enkelrumsavgiften för den sist anmälda som inte angett resesällskap. Glöm ej att anmäla specialkost, och tänk på att inte använda starka dofter.

Välkomna till en härlig resa i Höga Kusten.

Sundbergs Busstrafik AB
Desirée Boman