Bratislava och Wien

Uppdaterades: 24 mars 2019

Bratislava & Wien 16-19 maj 2017.

Vi var 29 st från SPF Knivsta som flög till Wien med Austrian. På flygplatsen träffade vi Monika Kustarova som blev vår huvudguide under resan. Efter en kort busstur till Bratislava blev det först en tur i staden i soligt väder. Därefter installerade vi oss på fina hotell Devin, där hälften av oss hade utsikt över Donau och dess pråmtratik. Efter middag 16.30 skjutsade bussen många av oss till nya operan och Puccinis opera Turandot. Den var sevärd, Palle hade en svensk text med sig vilket underlättade förståelsen av italienskan alt. den slaviska skärmvisningen. Pampig avslutning efter tre akter. Vi sov gott efter första dagens händelser.

Dag 2. Rundtur 10.00 i Bratislava till fots varvid den stora borgen besöktes. Trevlig lunch på restaurang Zylinder. På eftermiddagen utforskade vi gamla stan på egen hand. En båttur på Donau i solskenet vara populärt. Ledig kväll.

Dag 3. Busstur i vindistriktet i lägre Karpaterna. Vi besökte det vackra slottet Red Rock med en 100 m djup brunn och en mycket kall, enormt stor källare. Dagen avslutades med en trerätters middag där ett antal olika viner ingick.

Dag 4. Buss 9.30 till Wien och besök på Hundertwasser med egenartad arkitektur. Myller av folk där. Vi vägleddes i Wien av en svenskfödd kvinnlig guide som var mycket bra. Sightseeing per buss och till fots. Vi åt Sachertårta och besökte stallet för Lipizanerhästar. Tidig middag på Griechenbeisl i centrala Wien nära Stephansdomen. Därefter samling på Schwedenplatz för buss ut till Schwechat. Vi tog adjö av Monika och tackade för hennes kunniga och trevliga guidning. Ankomst Arlanda vid 23-tiden efter fyra trevliga dagar för de 29 från Knivsta.