Data information

SPF seniorerna Grillby

SPF seniorerna Grillby startar höstens månadsmöten i Tallgården med ett 30 tal medlemmar. Även blivande och nya medlemmar hälsades välkomna av ordförande Bengt Thorsell. Innan han fortsatte hölls en tyst minut för en bortgången medlem varpå Barbro Rosqvist läste en fin dikt. Bengt berättade nu om läget gällande träffpunkterna i kommunen som de hotar med att omorganisera, lägga ner, eller vad det nu blir. Inget är beslutat ännu men alla i församlingen framhöll vikten av att träffpunkterna ska finnas kvar för att förgylla veckorna för de behövande och deras anhöriga. Rune Haag informerade nu om att en ny resa är på gång i år och att den nästan är fulltecknad. Nya resor är på planeringsstadiet för nästa år, bra jobbat Rune. Undertecknad planerar data träffar i arkivet Grillby i samarbete med ett data företag, samtal pågår. Åhörarna fick också beskrivit hur vår hemsida lätt kan hittas, där gammal och ny information kan läsas. Därefter visades bilder från Norgeresan där vi fick minnas tillbaka till skolåren i en gammal skolsal med bänkar som verkade bekant. Norge resan var för övrigt mycket intressant där vi hade tur med vädret, vilket är viktigt när man befinner sig ovan trädgränsen. Vi kämpar på,
Ja tänk vad den här pandemin har ställt till det, men ur allt detta elände kommer nya sätt att arbeta på, nämligen det digitala. Man kan tycka vad man vill om detta media men vad det är bra när det används på rätt sätt. Vi är några inom styrelsen som utbildar oss i att, framöver, kunna hålla styrelsemöten, årsmöten, m. m. utan att sprida olika smittor, som influensa ,Corona och annat, och gud vet allt som kanske kommer i framtiden. Vi deltog nyligen genom förbundet, i en utbildning på detta tema , det var mer än 500 anmälda som kunde ställa frågor och som besvarades. Efter 2 och en halv timme var vi fullmatade med information, det blir ytterligare en kurs i vår. Vid mindre grupper kan man också se varandra, vilket gäller i vårt fall.
Så, damma av era datorer och börja använda detta fantastiska media. Det finns ju så otroligt roliga videos att välja bland. Prata med någon som hjälper dig igång, mycket viktigt i dessa tider. Nu är vi i särskilt behov av att hitta roliga saker och datorn är outtömlig.
Men självklart hoppas vi att vi får träffas som vanligt igen, men som jag tidigare har sagt att det gäller att hålla ut och använda sunda förnuftet. Vi hörs snart igen.

Styrlesen genom  Eimer
Kaffe gruppen ska ha ett stort tack för de härliga mackorna och det övriga hembakade.
På lotteri bordet prunkade vackra höstblommor som snabbt försvann när dragningen startade.
Bengt tackade alla och välkomnade oss till kommande möte.
Text och bild Eimer Boman.