Vice ordförande har ordet

Har distriktsstyrelsen åstadkommit något under året? Och vad är viktigt att fokusera på? Vice ordförande Lena Hedqvist berättar om sina och styrelsens uppgifter och önskar alla medlemmar en behaglig sommar.

Pandemin satte sina spår, de flesta mycket negativa men också några positiva. Vi lärde oss inte minst att bli mer digitala och nu kan vi växla mellan att ha möten antingen på riktigt eller på zoom, vilket ibland spar mycket av vår dyrbara tid.

Distriktsstyrelsen har nämligen ett brett område att verka inom, vilket framgår av stadgarna. Vi ledamöter har därför delat upp oss i fyra olika arbetsområden: kommunikation, äldrepolitik, utbildning och utveckling samt digitalisering.

Jag finns med i två av grupperna, utbildning och utveckling samt äldrepolitiken, allt med tanke på min yrkesmässiga bakgrund inom skolans värld som både psykolog och rektor, som gör att chansen att göra en bra insats ökar.

Utbildning och utveckling

Nya och ibland även ”nygamla” funktionärer behöver utbildning och erfarenhetsutbyte för att bli stärkta i sina roller. Att bli ordförande i en ideell förening är inte riktigt samma sak som att vara vd i ett stort företag. Här kommer gruppen för utbildning och utveckling in, med kurser och nätverksträffar för allt från medlemssekreterare och webbredaktörer till ordförande.

Rekrytering stor fråga

En stor fråga för SPF Seniorerna är hur föreningar ska planera för den framtida rekryteringen av nya styrelseledamöter. I hela föreningsvärlden märks ett generationsbyte och intresset för att arbeta ideellt, det minskar.

I arbetsgruppen med utbildning och utveckling är detta en av huvudfrågorna och vi har etablerat ett samarbete med förbundet. Förbundssekreterare Peter Sikström kommer att finnas med på en ordförandekonferens i höst med temat "Att arbeta med en styrelse i förändring".

Samverkan och utbyte

För att få till ett bra utbyte mellan distriktet och de närmare 60 lokalföreningarna samt mellan närliggande föreningar är Stockholmsdistriktets föreningar indelade i fem samverkansgrupper där ordförandena inom ett geografiskt område träffas. En annan viktig fråga för distriktsstyrelsen är hur samarbetet mellan de här fem samverkansgrupperna och distriktet kan utvecklas så att det verkligen blir ett utbyte åt bägge håll.

Viktigt påverkansarbete

Inom äldrepolitiken är det många frågor som figurerar. Vårt uppdrag i distriktssstyrelsen är bland annat att informera och stötta alla våra ledamöter i de olika pensionärsråden. Samarbetet mellan förbundet och distriktet har utvecklats mycket positivt vilket gör att vi ofta kan hänvisa till webbinarier inom specifika områden som rör äldrepolitiken för att därefter följa upp informationen med erfarenhetsutbyten i mindre grupper av oss i distriktet.

Samarbete mellan region och kommun, God och nära vård, hemtjänstindex, välfärdsteknik inom äldreomsorgen är exempel på områden som vi behandlar.

Påverkansarbete är mycket viktigt på alla nivåer inom SPF Seniorerna och där vill vi i arbetsgruppen ligga i framkant.

Stimulans och engagemang

Jag uppskattar att få stimulans genom att jobba tillsammans med andra. Det får jag som vice ordförande i SPF Seniorernas Stockholmsdistrikt. Så även i min roll som ordförande i SPF Seniorerna Bromma och som ordförande i Stockholm stads kommunala pensionärsråd.

Jag hoppas att även ni hittar stimulans och glädje genom ert medlemskap och engagemang i SPF Seniorerna.

Till sist önskar jag alla en sommar med lagom mycket värme!

Lena Hedquist