Ordförande har ordet

God fortsättning! Nu har vi ett nytt år och ser fram emot 2023, men jag vill ändå passa på att reflektera lite över året som gått.

Samverkan med föreningarna

2022 var ett händelserikt år, där vi äntligen kunde träffa varandra fysiskt igen och inte enbart på nätet. Det har fört med sig att vi har utvecklat våra möten och utbildningar både digitalt och fysiskt.

Distriktet kom igång med funktionärsutbildningar för föreningarnas styrelser. Vi har även haft ett flertal ordförandekonferenser under året, samt utvecklat vår samverkan med de fem samverkansgrupper som distriktets föreningar är indelade i. Tillsammans med grupperna har vi diskuterat många angelägna frågor. I november genomfördes dialogmöten med varje samverkansgrupp och det framgick att såväl distriktsstyrelsen som samverkansgrupperna ser positivt på arbetsformen och är överens om att den gagnar arbetet framåt.

Medlemsrekrytering

Seniordagen i Kungsträdgården och Seniormässan i Älvsjö arrangerades igen. SPF Seniorerna fanns på plats och vi fick många nya medlemmar och många intressanta samtal.

Påverkansarbete

2022 var som bekant valår, och mycken kraft lades på påverkansarbete på alla nivåer inom förbund, distrikt och föreningar.

Inför valet tog vi fram ett Regionpolitiskt program som spreds och användes i olika sammanhang, bland annat vid en hearing med regionens politiker.

Vi har svarat på remisser om digitalisering, om tidningen Seniorens framtid samt om SPF Seniorerna som organisation i framtiden. Vi har skrivit insändare om ålderism, där vi bland annat lyft fram att seniorer ska finns på valbara platser på listor till riksdag, region samt i kommunerna. Vi har kritiserat ordvalet när SL likställde "pensionera" med "kassera" då de tog sina kortautomater ur bruk och vi har påtalat att parkeringen av elsparkcyklar borde förbättras för att förhindra att de ligger slängda överallt.

Personligen fick jag möjlighet att träffa den dåvarande ministern Thomas Östros. Vi tittade på nya parkeringsplatser för elsparkcyklar för att följa upp lagen från september om just krav på parkering av elsparkcyklar.

Under året har flera aktiviteter som engagerar såväl förbund, distrikt och förening startat och pågår fortfarande. Det gäller till exempel "Aldrig ensam", digitaliseringsprojektet, Hemtjänstindex samt påverkansarbete i KPR/RPR.

Digitalisering och digital delaktighet

Under hösten har arbetet med digitalisering tagit fart. Vi har svarat på förbundets remiss om hur en strategi för alla tre nivåer inom organisationen ska utformas.

Distriktsstyrelsen har utsett en person som i nära samarbete med förbundets strateg och övriga distrikt kommer arbeta med frågan om hur man kan främja digital delaktighet i respektive förening. Varje förening har också ombetts att utse varsitt digitalisringsombud.

Detta var en liten tillbakablick från det gamla året.

Nu har vi ett nytt år framför oss.  Jag ser framemot det nya året som vi hoppas ska bli ett aktivt och roligt år med många aktiviteter med fler nya medlemmar och ett nära samarbete mellan förbund distrikt och förening.

Ann Hedberg Balkå
Ordförande SPF Seniorerna Stockholmsdistriktet