98 miljoner mot ofrivillig ensamhet

Just nu pågår utlysningen av statsbidrag mot ofrivillig ensamhet. 2022 beviljades närmare 80 av SPF Seniorernas lokalföreningar stöd, varav några i Stockholmsdistriktet.

Förordningen om statsbidrag mot ofrivillig ensamhet har förändrats så att fler grupper än äldre omfattas. Därför utlyser Socialstyrelsen bidraget igen.

Syftet med statsstödet är att förebygga och bryta ensamhet och isolering och totalt finns 98 miljoner att fördela. Bland dem som kan söka finns ideella föreningar och pengarna kan användas till aktiviteter som bidrar till gemenskap och stimulans, till mötesplatser och kontaktytor mellan personer eller till åtgärder som gör det möjligt för fler att engagera sig och delta i ideella verksamheter.

Man kan även söka bidrag för andra aktiviteter som förebygger och bryter ensamhet och isolering.

Sista dag 7 mars

SPF Seniorerna Fruängen Älvsjö, SPF Seniorerna Grindslanten Sollentuna och SPF Seniorerna Upplands Väsby var några av dem som beviljades stöd förra året.

Utlysningstiden löper mellan 24 januari och 7 mars 2023 och Socialstyrelsen har som mål att beslut ska fattas innan sommaren.

Här kan du läsa mer om statsbidraget och hitta ansökningsformulär:

En förening som beviljas pengar måste använda dem senast 31 december. Har man pengar kvar efter det ska de betalas tillbaka. Senast 31 mars 2024 ska man dessutom återrapportera hur stödet har använts.

Förbundets arbete mot ofrivillig ensamhet

Marie-Louise Söderberg är SPF Seniorernas sakkunniga i ensamhetsfrågor. Hon håller ihop förbundets arbete emot påtvingad och ofrivillig ensamhet samt ger stöd till regionalt och lokalt arbete.

Här kan du läsa mer om SPF Seniorernas arbete mot ofrivillig ensamhet och projektet Tillsammans - mindre ensam samt hitta kontaktuppgifter: