Låt dig inte luras!

På bara två år har bedrägerier mot äldre nästan fördubblats, rapporterade Senioren i somras. Stockholmsdistriktets styrelseledamot utsattes så sent som här om dagen, men hon lät sig inte luras. Hon blev förbannad och polisanmälde istället.

Till att börja med:

Lämna ALDRIG ut ditt kontonummer och använd ALDRIG ditt mobila bank-ID om någon säger sig ringa från till exempel en bank eller polisen och ber dig göra det för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök.

Släpp ALDRIG in någon som säger sig komma från polisen och säger sig ska hjälpa dig att stoppa ett pågående bedrägeriförsök och att de behöver ditt kontonummer eller att du loggar in på mobilt bank-ID. Samla heller aldrig ihop värdesaker om de ber dig göra det.

Om någon ringer dig och försöker övertala dig: Lägg på!

SPF Seniorerna arbetar mot bedrägerier och för att utbilda seniorer om risker och hur man ska undvika att bli lurad i projektet "Försök inte lura mig."

Här är Lenas berättelse:

Det här är en historia ur levande livet som inträffade den 13 september 2022 och är återgiven så gott som jag klarar av för jag är så upprörd.

Jag misstänkte från början att jag var utsatt för något bedrägligt, bland annat för att jag för en tid sedan blev uppringd av någon som påstod sig vara "Svea Inkasso" och hävdade att jag stod i skuld till mitt telebolag för en obetald faktura för en mobiltelefon som jag skulle ha köpt för 18 000 kronor en månad tidigare. 

Den gången bad jag vederbörande dra till ett varmare land och avslutade samtalet.

Den här gången bestämde jag mig för att lyssna på hur de bär sig åt. Jag såg till att vara en mycket besvärlig person att tala med, jag låtsades höra dåligt och bad dem repetera allt de sade, bad om skriftliga kopior och till sist vägrade jag att låta mig skrämmas och vägrade gå med på att bli rädd.

Påstod sig ringa från Elgiganten

Jag sitter och jobbar inne på Stockholmsdistriktets kansli när min mobiltelefon ringer. En man som presenterar sig som Jonathan Enström säger att han ringer från Elgigantens säkerhetsavdelning.

"Jaha, och ...?" svarar jag.

Den så kallade Jonathan försäkrar sig om att han har mitt rätta namn, rätt postadress och rätt personnummer.

"Ja det stämmer ..."

Jonathan påstår att jag beställt tre mobiltelefoner som kostar 36 000 kronor och som ska skicks till någon som heter Mohammed XXX. Känner jag den här personen?

"Nej så klart inte!"

"Ok, du är med andra ord utsatt för ett bedrägeriförsök", säger Jonathan. "Du behöver hjälp att makulera den här beställningen. Du ska få ett registreringsnummer av mig, och så behöver du kontakta din bank. Jag kopplar över dig till din bank."

Låtsas jobba på min bank

Någon på "min bank" svarar och presenterar sig som Alexander.

"Hej Lena, nu ska vi hjälpa dig att få den här beställningen makulerad. Vad hade du för registreringsnummer?"

Alexander hävdar att beställningen är gjord i mitt namn av en person som heter Mohammed och försöker skrämma upp mig rejält.

"Vi känner till honom. Han är en våldsam person som tagit sig in i äldre damers hem och stulit smycken, tavlor och kontanter. Men vi kan hjälpa dig med att upprätta ett så kallat K 14-protokoll som vi skickar till polisen. Säger du ja till det så får du ett armband med en knapp och om du blir utsatt för något som skrämmer dig så trycker du bara på knappen så kommer polisen inom två minuter."

"Vad bra" säger jag. (Som om tjänstemän på bankkontor delade ut armband med direktlinje till polisen ... Och som om polisen hade resurser att infinna sig på två minuter.) "Men då vill jag ha en kopia av det där protokollet."

 "Självklart", svarar den så kallade Alexander. "Det kommer hem i din brevlåda!"

"Men jag tänker inte tala om för dig om jag har något av värde hemma för det har inte du med att göra!" säger jag.

Försöker få information om värdesaker

Då vill Alexander koppla mig vidare till ytterligare en person som ska informera mig om fördelarna med ett sånt där armband. Jag blir kopplad till "Erik" som hälsar mig med ett glatt "Tjena Lena. Är det verkligen så att du inte har något av värde hemma, du vet guld är svårt att få tillbaka."

Jag svarar: "Men varför skulle jag tala om det för dig?"

Det var ju då de gav upp, när tanten inte hade förstånd nog att bli rädd för den där våldsamme och helt påhittade Mohammed.

Men så djävulusiskt upplagt, att börja med att skrämmas med att jag var skyldig en massa pengar, övergå till att bli så hjälpsamma och till sist försöka lura och skrämma mig! 

Lena Hedquist
Ordförande SPF Seniorerna Bromma

PS: Jag ringde polisen 114 14 och satt i kö i en och en halv timme vilket jag tycker är upprörande att de inte har bättre service för allmänheten när det gäller den här typen av ärenden. I morgon åker jag till polisen i Vällingby och gör en anmälan!

 

Här är artikeln i Senioren om de ökande bedrägerierna: