Ordförande har ordet

Valet är avklarat, men påverkansarbetet fortsätter, såväl nationellt som i regioner och kommuner. Inom förbundet tar arbetet med digitalisering ett nytt steg, och distriktet ser fram emot att få kontakt med föreningarnas digitaliseringsombud.

Vackra höstfärger och härlig luft, hösten är ljuvlig. Vi kan ta en femte vaccination och hoppas att Covid lugnar ner sig nu.

Valet är avklarat. Många av oss grillade politiker på regional och kommunal nivå, det var många intressanta debatter som arrangerades och jag hoppas att politikerna tog till sig våra seniorers kunskap och erfarenhet vad gäller vård och omsorg.

Fortsätter påverka

Nu fortsätter vi att påverka genom våra kommunala pensionärsråd och regionens olika råd. Flera är missnöjda med färdtjänst som inte kommer i tid eller inte kommer alls, andra är inte nöjda med de gröna korten vi åker med i kollektivtrafiken. Detta är frågor som vi tar upp i de olika råd vi sitter i.

Själv träffade jag Thomas Eneroth, minister i regeringen, för att titta på gator och torg i city där man glädjande nog gått från kaos till ordning när det gäller elsparkcyklar och hur de står placerade. En ny lag kring detta trädde i kraft 1 september.

Vill se en äldreminister

Vi kommer fortsatt från SPF Seniorernas sida att driva frågor om ålderism, pensionssystemet, att vi får en äldreminister, äldreomsorgslag.

Vi har deltagit i seniormässa i Älvsjö i dagarna tre, mycket uppskattat med många besökare och många goda samtal. Tack alla ni föreningar och distriktsstyrelse för att ni ställde upp i montern. Vi kan se en positiv tillväxt när det gäller medlemmar efter pandemin så att vi kan vara ute på torg och mässor är verkligen härligt.

Ljus bild av livet som 90-åring

SPF Seniorerna Jönköpingsdistriktet har under våren 2022 tillsammans med övriga seniororganisationer intervjuat personer i 90-års åldern om livet som 90-åring. Sammanfattningsvis ger dessa 90 åringar en positiv bild, de har det ganska bra säger de, de flesta kan påverka så att livet känns meningsfullt. De är nöjda med sitt boende, en tredjedel kör bil själv, få åker buss eller tåg.

Den digitala utvecklingen är det mörka molnet. 90-åringarna känner att utvecklingen leder till att livet begränsas och kompliceras. Flera upplever också att hälsoproblem utgör ett hinder i vardagen, men en stor majoritet tror att levnadsvanor har betydelse för hälsan och många promenerar regelbundet. Få besväras av ensamhet.

Ni hittar rapporten på SPF Seniorerna Jönköpingsdistrikts hemsida.

Utse digitaliseringsombud

Förbundet och distrikten har nu startat upp digitaliseringsarbetet, så nu vill vi namn på digitaliseringsombud från föreningarna så vi kan stötta föreningar/medlemmar till att bli mer digitala. Alla föreningar ska ha fått meddelanden om detta.

Fortsatt trevlig och aktiv höst

Ann Hedberg Balkå

Ordförande, SPF Seniorerna Stockholmdsistriktet