SPF Seniorerna Nacka Boo prisas

Vi gratulerar distriktets förening SPF Seniorerna Nacka Boo som fått ta emot Nackas pris för Årets föreningsarrangerade kulturevenemang.

Föreningen prisades för sin uppfinningsrikedom när det gäller att erbjuda aktiviteter och sammanhang för sina medlemmar under pandemin.
Priset delas ut av kulturnämnden i Nacka varje år, och förutom äran får Nacka Boo ta emot 15 000 kronor i prispengar.

Såhär lyder juryns motivering:

"SPF seniorerna Boo har på ett imponerande sätt skapat förutsättningar för sina medlemmar att delta i programverksamhet under pandemin. Föreningen har under förhållanden som har präglats av restriktioner varit uppfinningsrika i att erbjuda sina medlemmar en aktiv fritid genom ett brett spektrum av aktiviteter som vandringar, promenader, boule, bokklubb, handarbetsgrupp och fotoklubb. De har också visat ett stort engagemang och drivkraft i kontakten med sina medlemmar i syfte att de inte ska känna sig ensamma och bortglömda."

Nacka prisade även mottagare inom Ung Kultur.

– Det känns extra roligt att första gången jag delar ut årets stipendier få möjlighet att prisa såväl yngre som äldre för sina kulturambitioner. Just ambitioner, engagemang och drivkraft går igen hos samtliga mottagare av årets utmärkelser. Vi är djupt imponerade av vad vi ser och jag vill på kulturnämndens vägnar ge årets stipendiater våra hjärtligaste gratulationer, säger kulturnämndens ordförande Richard Herrey (M), kulturnämndens ordförande i Nacka i ett pressmeddelande.