Ordförande har ordet

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor, du nalkas ljuva sommar ... Visst kommer vi ihåg denna text från vår egen barndom, och får återuppleva den när våra barn och barnbarn har sommaravslutningar idag.

Denna vackra årstid, många säger att det är den vackraste och jag instämmer i det.

Att sommaren kommer betyder att våren går mot sitt slut. På distriktet har vi har kommit igång ordentligt efter pandemi och stämma. Vi har bland annat haft funktionärsutbildningar för ordförande, medlemssekreterare och webbansvariga, och utbildningarna fortsätter i höst.

Digitaliseringsansvarig

Förbundet tog på kongressen ett beslut om att arbeta med digitalisering. Två rapporter har tagits fram och i mars beslutade förbundsstyrelsen att anställa en digitaliseringsstrateg på 1,5 år. Distriktet har i sin tur utsett en digitaliseringsansvarig som ska vara kontaktperson mellan förbund distrikt och förening.

Ny folder

Vi har i förbundsstyrelsen tagit fram foldern ”En god och nära vård - ett hälsolyft för seniorer”  för alla våra medlemmar och blivande medlemmar. Den beskriver omställningen i hälso-och sjukvården med primärvården som nav, vilket innebär att individens behov och förutsättningar ska gälla, så kallad personcentrerad vård. Denna folder samt den som vi i distriktet tagit fram, regionpolitiskt program 2022-2023 utgör viktiga underlag för samtal och påverkansfrågor med politiker och i råden inför höstens val.

Utse ledamöter

I höst kommer vi att fråga de som sitter i regionens råd hur denna mandatperiod har varit och vi kommer att utse ledamöter inför nästa mandatperiod (2023-2026). Påverkansfrågor är vårt viktigaste arbete i kommunens och regions råd.

Sommartider

Men först nalkas sommaren. Vi stänger nu kansliet under juli månad och tar semester.

Jag vill önska er alla en härlig sommar med sol och lata dagar och trevliga aktiviteter. Väl mött till en härlig höst med många möten och aktiviteter.

Vi är seniorens röst!

Ann Hedberg Balkå