Genomförda aktiviteter 2017

Julfesten 2017-11-02

Så blev det dags för julfest igen. Den här eftermiddan deltog 86 medlemmar vilka, till skillnad från tidigare år, fick upplåta sina stämmor till allsång av några julvisor. Detta som ersättning för det "luciatåg" vi har haft ett antal år och som såväl en del styrelsemedlemmar som andra medlemmar nu tyckte började kännas lite passé.

Inger Ryd serverar glögg med tilltugg.

Glada leverantörer från Åmans.

Passé var det dock inte med paté. Den gick åt som smör i månsken. Även resten av rätterna på julbordet verkade gillas av gästerna.

Efter maten hjälpte många medlemmar till med att duka av borden så att dansen till Mac Olssons musik kunde starta.

Så småningom dukades kaffet fram, och inte ens de danslystna kunde motstå den frestelsen som även innefattade kladdkaka, pepparkakor, mm.

Så några dansrundor igen och så småningom avbrott för lottdragning varefter en del medlemmar begav sig hemåt.

Festen slutade omkring kl. 21 då arbetslaget aktiverades för att återställa bord och stolar.

Eftersom fotografens (webbredaktörens) minne råkade vara lite i olag denna afton blev det väldigt få bilder tagna.

Kommuninformation nr 2 per buss 2017-11- 23

Ännu en gång lyckades vi fylla en hel buss med SPF-are (47 st), och även den här gången guidades vi av kommunstyrelsens ordförande Camilla Jansson som på ett mycket bra och trevligt sätt redogjorde för såväl nyligen fullbordade som pågående och planerade byggprojekt.

Jubileumsfesten 2017-11-13

Det blev en bra uppslutning till årets jubileumsfest då 90 medlemmar närvarade. Av dessa blev 38 jubilarer uppvaktade med chokladaskar och hyllningssång. För underhållningen svarade "Torpo" med sällsynt vacker syntmusik och sång samt  Stig Kjellin med sång och historieberättande.

Allmänna mötet i dagcentralen 2017-11-08

Drygt 60 personer lyssnade till kommunens trygghetssamordnare Björn Svensson som bland annat visade brottsstatistik gällande vår kommun. Han berättade även om kommunens och polisens olika aktiviteter för att stävja och förebygga brott i kommunen. Det blev många frågor och tiden var alltför nätt för att alla frågor skulle kunna besvaras.

Sen blev det dags för en trevlig fikapaus anordnad av utbildningsköket i dagcentralen.

Tandhygienisten Zina Rashid från Folktandvården gick därefter igenom allt som gäller äldres tandhälsa och tandvård.

Inga Hägerbring från HRF i Upplands-Bro och Järfälla höll en detaljerad genomgång av bland annat allt man ska tänka på när det gäller val av hörapparater.

Sammantaget var det en aktivitet som gav en mängd information till nytta för de flesta av oss.

Besöket på Medeltidsmuséet 18 oktober

Oj så intressant det var att lyssna till vår guide Elisabet Ryd när hon berättade om medeltidens Stockholm.

Vi tog först pendeln in till Sundbyberg varifrån vi sedan fortsatte med T-banan till Kungsträdgården. Därifrån promenerade vi några hundra meter. Vi var många som hade ställt in oss på att kunna ta en fika i museet innan visningen, men det blev tji det. De hade inget café. Fika gjorde vi istället på hemvägen i Bagdad Café på Medelhavsmuséet vid Gustav Adolfs Torg. Antal deltagare var 35.

Kommuninformationen per buss den 13 oktober

Text och bild: Staffan Jogmar

Bussrundturen med kommunalrådet Camilla Jansson var fulltecknad, men tyvärr dök ett tiotal som anmält sig inte upp. De gick miste om en upplevelse.

Att det byggs mycket i vår kommun kan man inte missa, men när man som idag gör en tur förbi mer än 25 planerade och pågående utbyggnadsprojekt blir man imponerad.

När alla dessa projekt har genomförts i en mer eller mindre avlägsen framtid har kommunen tillförts mer än 10000 nya bostäder och ett stort antal nya arbetstillfällen. Logistikområdet i Brunna har redan gett 700 nya jobb.

Tack till Camilla Jansson som var en utmärkt guide, och den som missade denna tur får en ny chans den 23 november. Klicka här för mer information om den aktiviteten.

Föredraget den 4 oktober om kommunens historia

Den här dagen hade vi besök av Börje Sandén som skulle berätta om äldre tider i vår kommun. Börje är svensk hembygdsforskare och historiker. Han är dessutom ansvarig för Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut.

Strax innan vi skulle börja var Börje lite orolig eftersom hans bildspel på medhavd dator inte ville komma igång. En bekant hade lånat datorn tidigare och haft något fuffens för sig med den. Efter några tappra försök redde det hela ut sig och Börje kunde starta.

Undertecknad hade inte möjlighet att delta under hela föredragningen, men så mycket förstod jag, att denne man har tillägnat sin en ofantligt stor kunskap om vår kommuns historia bl a genom forskning. Heder åt denne man som vid 89 års ålder är "still going strong". Tack för en intressant eftermiddag där 42 medlemmar visade sitt historiska intresse. Tack även till pesonalen på dagcentralen som ordnade fika med gott bröd och trevlig dukning.

Musik med Swingville Seven den 25 september

Knappt 50 personer infann sig i Florasalen i Bro för att njuta av jazzmusik en solig septemberdag med ca 20 grader i luften utanför.

Sångerskan Liza Larson ackompanjerades av sjumannabandet Swingville Seven som spelade härlig mainstreamjazz – d.v.s. swingmusik som den spelades på 50-talet av t.ex. Johnny Hodges, Buck Clayton, Duke Ellington, Buddy Tate med flera.

Till musiken serverades kaffe med smarrigt kaffebröd hembakat av föreningens egen Christina Ohlsson. Som avslutning blev det lottdragning. En mycket lyckad aktivitet tycktes de flesta tycka.

Klicka här för att se en filmupptagning från Florasalen (tyvärr utan sång, men bättre lycka nästa gång).

Stadsvandringen i Gamla Stan 20 september

Text: Stig Kjellin

Vi var 22 stycken som åkte pendeltåg till Odenplan. Dom flesta steg på vid Kungsängens station, några kom från Bro.

Vi imponerades av den nya stationen vid Odenplan med bl a de stora glasväggarna
som fanns mellan perrongen och spåren för att förhindra att folk kunde "ramla" ner på spåren. När tåget stannat öppnades dörrar i glasväggen mitt för ingångarna till tåget.

Efter en bra promenad på perrongen med efterföljande lång rulltrappa, nådde vi tunnelbanestationen. Vi tog tunnelbanan (via Stockholm city) till Gamla Stan. Där steg vi av och Gerd började sin guidade vandring.

Vi kom till Mälartorget där Gerd berättade hur Gamla Stan blev till. Stockholm föddes för 800 – 900 år sedan. Den lilla holmen som man började bebygga var egentligen en sandås. Detta var alldeles utmärkt för här fanns dricksvatten. Snart fanns en brunn uppe på toppen på åsen. Den finns där fortfarande – på Stortorget.

Vi går upp till Lilla Nygatan. I nr 5 hittade man en stor silverskatt 1937 i samband med en renovering. Det var silverpengar från 1643 till 1741. Pengarna var nerlagda i två runda kopparkittlar och en avlång fiskkittel. En silverkanna med lock av mästaren Christoffer Baldan från 1648 – 1654 hittades också.

Vi kom fram till Riddarhustorget där det utanför Riddarhuset finns en dåtida teckning som visar när Anckarström, fastbunden vid en påle, piskas av en bödel. Gerd berättade om Jacob Johan Anckarström som mördade Gustav III 1792. Han dömdes till skamstraff och dödsstraff. Han hudflängdes, dvs piskades i tre dagar på tre av Stockholms torg (Riddarhuset, Hötorget och Nytorget) inför jublande folkmassor. Han avrättades genom halshuggning den 27 april 1792 på Galgbacken i Hammarbyhöjden i Stockholm. Den döda kroppen steglades vilket bl a innebar att hjärta och inälvor togs ur kroppen. Kroppen styckades därefter i fyra delar. En stor folksamling bevittnade avrättningen.

Vi kom upp till slottet strax före tolv för att bevittna vaktavlösningen med imponerande musik från en militärorkester, mm. Mycket folk, många turister, var det som tittade och lyssnade på musiken. En imponerande föreställning som pågick i 45 minuter.

Därefter besökte vi Järnpojken som är en skulptur av Liss Eriksson. Skulpturen finns på Bollhustäppan på Finska kyrkans bakgård. Skulpturen, som restes 1967, är 15 cm hög och känd som Sveriges minsta offentliga monument. Han hade i dag fått en stickad mössa och halsduk eftersom det var höstens första kalla natt.

Vi fortsatte till Stortorget där vi tog en timmas paus för att äta lunch på lite olika ställen.

Efter lunchen fortsatte vi vår vandring. Vi tittade på S:t Göran och Draken och gick över Brända Tomten. Vi tittade på Carl Larssons födelsehus. Dom flesta gick Mårten Trotsig gränd. En del tordes inte utan tog en omväg.

Vi avslutade vandringen på Järntorget med statyn av Evert Taube. Vi tog därefter en buss från Skeppsbron till Stockholm Södra Station för vidarebefordran med pendeltåg till Kungsängen.

Så tack Gerd för en mycket intressant vandring i Gamla Stan.
/Stig, medföljande "gubbe"

Upptaktsmötet med middag den 10 september

Hembygdsgården i all ära, men den är ganska opraktisk att ordna stora måltider i eftersom där inte finns någon diskmaskin och mängden varmvatten är begränsad. Så den här gången hade styrelsen beslerutat att vi skulle hyra porslin, glas och bestick. Någon dag innan mötet hade vår ordförande Jan-Erik Ryd Stålhammar ("Lillo") varit i Ulvsunda och hämtat allt material och Johan hade provbakat smördegsbakelser (vol-au-vent).

Klockan 10 samlades förtruppen för att påbörja matlagningen och 12.30 kom fler i styrelsen för att ställa iordning borden och duka mm. Klockan 13.15 dök de första gästerna upp på gårdsplanen.

Middagen började klockan 14 med en av Johan komponerad fördrink som han döpt till "Rödluvan". Den består av lingondricka, granatäppeljuice, rom och råsocker och serveras varm på hösten. Till förrätt blev det västerbottengratinerad vol au vent (smördegsbakelser) fyllda med Johans skagenröra. Varmrätten bestod av rökt makrill (från Ålstens Fiskaffär  i Bromma) med stuvad purjolök, spenatsallad och krondillskokt potatis. Till detta serverades vitt vin (Riesling Dry/Pfalz från Eugen Altshuh) och alkoholfritt öl.

För den trevliga underhållningen svarade, som vanligt, Stig Kjellin med ett musikkviss assisterad av Lars Torpo på synt och med välmotionerade stämband.

Lillo pratade om kommande aktiviteter och tog emot intresseanmälningar till kommande aktiviteter.

Tack Johan för ännu en härlig kulinarisk upplevelse.

Räkkryssningen 30 augusti

Onsdag kväll strax före kl. 19. Mulet, men ganska varmt. Båten ligger redan vid bryggan då vi kommer ned till båtklubbens hus i Kungsängen. Vi går ombord och efter några minuter lägger båten ut. Hungriga händer greppar bröd och räkor. Samtalsnivån ökar. Det börjar bli lite kvavt. Fönster öppnas. Efter en stund börjar musiken. Svårt att samtala. Snart blir det musikkviss. Hyggligt resultat för vårt bord. Omkring kl. 22 är vi tillbaka efter en trevlig sjötur.

Klicka här för filmsnutt.

Utflykten till Ängsjö 7 juni

Text: Stig Kjellin

Vi var 8 stycken som träffades på torget i Kungsängen kl 10 för vidare bilfärd till Ängsjö.

Vid P-platsen vid Ängsjö fanns ytterligare 3 SPF-are, så vi var 11 som promenerade från P-platsen till boulebanan och starten för motionsspåren. Fyra tvåmannalag spelade boule medan övriga seniorer promenerade 2,3 km-slingan.

Efter boulen och promenaden satte vi oss vid borden vid skogskanten där vi inmundigade medhavd kost och underhöll oss med mycket prat. Trevlig var det.

Det var uppehållsväder hela tiden med ca 20 grader och lite mulet.

Vi avslutade det hela med den lilla promenaden till P-platsen. Därefter hemfärd till Kungsängen. Under hemfärden började det regna så smått och det fortsatte också senare på eftermiddan. Så vi hade tur med vädret. Vi var hemma igen ca 12.45.

Tack för en trevlig utflykt.

Stig & Gerd

Uppsalaresan 31 maj

I en kolonn med åtta bilar ringlade 25 seniorer i mulet väder iväg till Uppsala utefter E18 till Fliesbergshuset i Bro och sedan den vackra vägen via Erikssund och gamla Stockholmsvägen. Så småningom passerade vi över den ombyggda Flottsundsbron och kom in på Dag Hammarskjölds väg, som är en långraka på flera kilometer ända fram till universitetsbiblioteket Carolina Rediviva från vars balkong studentmössepåtagningen vid sista april startas. Vi parkerade vid Trefaldighetskyrkan och fick en promenad på ca 150 m fram till domkyrkan. Solen tittade fram efter en stund och resten av dagen bjöds på fullt solsken och ca 17 grader.

Mellan guidningarna i kyrkan respektive Gustavianum intog de flesta av oss litet ätbart i ett café alldeles intill domkyrkan.

Vårens bridgeavslutning 23 maj

Vårens bridge (omfattande 32 spelomgångar) är nu avslutad och totalt har 47 personer deltagit.

Avslutningen ägde rum i Kungsängens dagcentral. Vi var 40 medlemmar som startade dagen med bridgespel. Därefter bjöds det på läckra smörgåsar och valfri dryck samt kaffe och kaka. Sedan följde sedvanlig presentutdelning till samtliga närvarande deltagare. Bridgeledarna blev också avtackade.

Höstterminens bridge startar den 22 augusti 2017. Medlemsavgiften blir oförändrat 200 kronor. Tävlingsledare blir Bertil Gustavsson tillsammans med Bertil Bergestig.

Hälsar Bertil Gustavsson, bridgeledare.

2017-05-15 Vandring till Friends Arena

Måndag 15 maj kl 11.34 gick pendeltåget från Kungsängens station med pensionärer från SPF Vikingarna Upplands-Bro.

Målet var Friends Arena i Solna där en guidad tur väntade. Via byte i Karlberg till pendeltåget mot Solna nådde vi Mall of Scandinavia. Vi vandrade långsamt genom denna enorma galleria och nådde biljettkassan på Friends ca ½ timma innan guidningen.

Kl 13.00 påbörjades guidningen med 30 intresserade pensionärer, under ledning av Steffi Rios (Projekt Manager Arenaturen & Visningar). Vi fick sätta oss på läktaren och Steffi berättade om arenans tillkomst.

Hon talade om gräsmattan som vi ej fick beträdda. På utsidan fanns dock en konstgräskant och den fick beträdas! Förberedelser pågick med gödsling mm inför Europacupfinalen mellan Manchester United och Ajax 24 maj. Gräsmattan byts ut efter ca 4 spelade matcher. Gräsmattan, i rullar, transporteras med lastbillar från bl. a. Holland.

Vi besökte AIK:s omklädningsrum. Steffi visade därefter film i en samlingslokal om Arenans byggnation från start till färdig anläggning, samt en film med sevärda händelser, bland annat Zlatans cykelspark från 30 meter med bollen i mål vid invigningsmatchen mot England 2012.

Vi besökte landslagets omklädningsrum med tillhörande jacussianläggning
bestående av en större pool och några mindre bubbelpooler.

Steffi visade oss de enorma portarna som möjliggör att stora lastfordon kan köras utifrån och in i arean.

Mer fakta om Friends Arena:

• Byggandet av arenan påbörjades 2009 och etapp 1 av Arenastaden öppnades 27 okt 2012.
  • Invigningsmatchen spelades 14 nov 2012 inför 49967 åskådare.
  • Sverige mötte England och vann med 4-2. Zlatan Ibrahimovic gjorde alla 4 målen.
  • Arenan har plats för 50000 sittande åskådare vid sportevenemang och 65000 platser vid konserter.
  • Fotbollsplanens storlek är 105x68 meter.
  • Planen är förberedd för alla typer av underlag som gräs, grus och is.
  • Taket (107x80 meter) är öppningbart.
  • TV-skärmarna i den stora konsolen i taket är vardera 65 m2.
  • Efter varje evenemang handtorkas alla stolarna.
  • Den totala kostnaden för arenabygget uppskattas till 2,8 miljarder kronor.
  • I anslutning till arenan ligger Mall of Scandinavia som är ett enormt köpcentrum med ca 250 butiker. Innehåller bla en stor Biograf med 11 salonger och totalt 1100 platser.
  • Mall of Scandinavia är Skandinaviens största Galleria.

Guidningen avslutades vid biljettkassan där Steffi tackade för visat intresse och Stig framförde ett tack till henne för en intressant guidning och med en applåd från gästerna.

Så vidtog vandringen utefter sjöarna till Sundbyberg. Vi var 14 st som tog hissen ner för att påbörja vandringen. Resten av sällskapet gick till Mall of Scandinavia för shopping och matrast.

Vi kom ned till östra delen av Råstasjön och påbörjade vandringen utefter sjöns södra sida. Det var uppehållsväder och på gränsen till kyligt, men eftersom vi rörde på oss så besvärade inte vädret.
Det fanns massor med fåglar och änder kom fram till oss och tiggde. Det var ingen blygsel där inte. Lite längre fram på vänster sidan fanns en familj kanadagäss bestående av mor och far tillsammans med sina nyfödda ungar. Det var säkert 50 st mörkgrå ungar som kurade ihop sig tre-fem st tillsammans till bollar av storleksordningen ca 1 dm i diameter. Mor och far vaktade. Vi tordes inte gå närmre än ca 3 m.

Vi fortsatte vandringen. Några vände tillbaka till Friends, ett par ökade takten och försvann föröver. Senare konstaterades att dom rundat Råstasjön och vänt tillbaka till Friends. Deras gångsträcka blev väl så lång som för dom som fortsatte mot Sundbyberg. Så bra motion där också!!

Vi var åtta st som fortsatte och tog en matrast på ca ½ timma vid bänkar på en kulle med fin utsikt över Råstasjön.

På vägen mot Sundbyberg studerade vi bl a de fina planteringarna av påskliljor, kungsängsliljor, mm som fanns utefter vägen.

Vi kom fram till Sundbybergs idrottsplats efter en ganska så brant stigning på slutet och därefter till Duvbo tunnelbanstation efter en vandring på ca 3 km från Friends.

Vi tog tunnelbanan till Sundbybergs pendeltågsstation. Därefter sista resan mot Kungsängen. Märkligt var att vi träffade många på tåget som varit på Mall of Scandinavia efter guidningen. De hade bl a shoppat och intagit måltid i någon form. Så många återförenades trots helt olika vägar för hemresan.

Stig och Gerd tackar för sig.
Hoppas ni alla hade trevligt.

2017-05-08 Resan till Brygge

På grund av tidsbrist kommer text att läggas till senare. Tills dess är du välkommen att ta del av foton och filmer nedan.

Klicka här för foton (Uppdatering 2017-09-24: ca 35 nya och ca 35 borttagna bilder)
Klicka här för följa med på en åktur med häst och vagn.
Klicka här för en båttur på stadens kanaler.
Trevlig kväll på puben bredvid hotellet.

2017-05-05 Sill-lunchen vid Hällkana

Så kom den äntligen, vårens kanske första riktiga vårdag i Upplands-Bro. Och vilken tur att vi 39 seniorer och en liten voffsing råkade befinna oss vid Hällkana friluftsområde just den dagen då träden börjat grönska och vitsipporna stod som spön i backen, i alla fall på baksidan av byggnaderna en bit upp i skogen mot vattnet.

Som vanligt trakterades vi inledningsvis med Arnes välgrillade korvar med bröd och tillbehör. Därefter blev det en stunds stilla lunk samtidigt som även våra små grå motionerades av tio kluriga frågor som skulle besvaras så rätt som möjligt.

Efter fullgjord tipsrunda bjöds deltagarna på mumsig sill-lunch som avslutades med kaffe och liten godbit.

Nu började vikingarnas nervbanor att skallra, för nu närmade sig ögonblicket då resultatet från tipsrundan skulle presenteras. Och tänk, även i år var det en som klarade alla 10 frågorna - Torbjörn Åberg. Bra jobbat, som de säger i rutan.

Sen hade vi nio vikingar med nio rätt. Gerd delade ut priser till alla de tio pristagarna.

Snart blev det holmgång, jag menar hemgång, och trälarna fick packa ihop, göra rent och stänga för den här gången.

Du är varmt välkommen till Hällkana nästa år igen. Och du, vi garanterar att sillen är nyfångad och äggen nykläckta som vanligt.

2017-04-21 Jazzens historia

Efter mycket om och men lyckades Stig Kjellin och undertecknad få igång såväl bildvisning som musikanläggning efter några minuter - en tid som de dryga 30 närvarande utnyttjade till fika och trevlig konversation.

Stig berättade sedan engagerat om jazzens historia, illustrerad med bilder och musikinslag. Vi fick en trevlig stund som avslutades med utdelning av lotterivinster.

2017-03-10 Resan till Svenska Teatern i Helsingfors

Det blev en trevlig resa och ett trevligt teaterbesök för oss 24 Vikingar när vi for över till Helsingfors för att se teaterpjäsen INGVAR som handlar om Ingvar Kamprads liv och leverne. God mat och dryck bidrog till behållningen av resan.

2017-02-22 Årsmöte

Sverige, vi har ett resultat! Ja vi har äntligen fått en valberedning tack vare att Randi Siepen och Doris Gåvefeldt anmälde sig frivilligt. Storartat! För övrigt var vi 46 deltagare på mötet där det bjöds på musik av Mac Olssons samt fika med liten smörgås.

2017-02-05 Medlemsmöte med söndagsmiddag

Som vanligt vid dessa mötenmed middag i hembygdsgården tog platserna slut på ett tidigt stadium, helt säkert på grund av Johan Ryds kulinariska kökskonster. Efter för- och varmrätt blev det kaffe med av Johan hemgjorda små godisbitar med choklad, nougat, mm. Succé som vanligt! Johan gav även en del information om den förestående resan till staden Brügge inte så långt från Bryssel vilken går av stapeln i maj.

Sedan blev det musikalisk frågesport under ledning av Stig Kjellin och med den mycket uppskattade Torpo som både spelade och sjöng härlig musik vid sitt keyboard.

2017-01-25 Medlemsmöte

Vi hade en trevlig eftermiddag med bra sång, härligt gitarrspel och trevligt prat dessemellan av musikanten Per-Erik Abrahamsson från Enköping, även kallad PECKE.

Här kan du lyssna till en av hans egna låtar med titeln Frost i natten. Per-Erik har skrivit 250 låtar och givit ut 9 skivor, varav 4 album.