Armémuseum
Utställning om Sverige under andra världskriget. Det blev bråttom att förstärka beredskapen 1939. Unga män ryckte ut i hundratusental. Ärtsoppa slevades upp av frivilliga lottor. Mörkläggning, kaffesurr och gengas hörde till vardagen. I visningen berättades om tillvaron i det neutrala Sverige i skuggan av kriget.

Edsviks konsthall
Guidning av utställningen om Sollentunakonstnären Erland Cullberg, som arbetade i starka färger. Hans separatutställning på Moderna museet blev 1986 hans stora genombrott som ledande konstnär i en svensk generation av nyexpressionister. Han levde och arbetade i Norrviken och avled 2012.

I västra konsthallen fick vi möta en annan konstnär, Hans Lif, som målar landskap, enkla vardagsföremål och porträtt. För Lif är det viktigt att skapandet handlar om ljus, färg och material.

Hagströmerbiblioteket
Ett spännande medicinhistoriskt forskningsbibliotek, som bildades för 20 år sedan och flyttade till Haga Tingshus 2010. Där finns publikationer i originalutgåvor av Carl von Linné.

Hela samlingen uppgår till 40 000 gamla och rara böcker. Vi fick bl a studera  handutskrifter av kända forskare under guidningen. Haga Tingshus vid Hagaparken är kulturskyddat.

"Konståkning" Stockholm City och Stockholm Odenplan
Marie Andersson, konstvägvisare och skribent, delade med sig av sitt stora kunnande om konsten i tunnelbanan. Bygget med Citybanan, som är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm, har pågått sedan 2009.

Vi besökte anrika Kristinehovs Malmgård, en oas som är vackert belägen mitt i stan på en lugn grön kulle intill Högalidskyrkan på Södermalm.

1790 byggde grosshandlare Georg Fredrik Diedrichson sitt "sommarplaisir" på Kristinehov. Vi fick se vackra interiörer från 1700-talet och höra spännande berättelser om gården och dess ägares historia och hur gården förvaltas idag.

Möt Asien i Sollentuna
En 780 kvm stor villaträdgård på Amorinavägen. Något helt utöver det vanliga, en Zen-sei Garden!

Ulf Andersson har skapat en asiatisk trädgård med utvalda växter som hostor, rhododendron, lönnar, bambu, prydnadsgräs och barrväxter. Ulf berättade om hur han under ett antal år skapat sin asiatiska trädgård med flera olika rum.
Vi var inbjudna på kvällen för att få njuta av belysningen och stämningen. Efter information med kaffe fick vi möjlighet att vandra runt och njuta på egen hand i denna exotiska miljö.

Konsten på nya Karolinska
118 miljoner har satsats på konstsamlingen som innehåller ett 60-tal fasta utsmyckningar och ett tusental konstverk, en del nyinköpt och en del hämtade ur landstingets samling.

Stigbergets borgarrum
Ett litet museum på Söders höjder med Stockholms vackraste utsikt! Våningen visar hur en borgarfamilj bodde under mitten av 1800-talet. Möblerad av Anna Lindhagen, stadsfullmäktigerepresentant. 1929 startade hon föreningen Stigberget och inrättade museet. Borgarrummen som går att hyra till fester och kulturevenemang anordnas av föreningen.

Östasiatiska museet
Samlingarna från Kina, Korea, Japan, Indien och Sydostasien har få motsvarigheter i Europa. I de permanenta utställningarna kan besökaren bland annat uppleva över 5 000 år av kinesisk historia. Vi togs emot av Japanintendent Petra Holmberg och som tillsammans med föremålsantikvarie Maria Dahlström tog fram något av de unika föremålen i japansamlingarna. Vi fick på nära håll se en av de fantastiska kimonos som Petra älskar att prata om.