SPF resa till Montenegro resebeskrivning med film

• Gruppen

Albanien & Montenegro med Rese Skaparna.
2019-04-27—05-04
(guider Zlatko Papac & Josif Paparisto)
Efter att vi passerat passkontrollen möttes vi av våran guide Zlatko som hälsar oss välkomna till Balkan. Vi hade landat i Kroatien (Dubrovnik) och skulle nu vidare med buss till Montenegro och staden Herczeg Novi.
Det var nära till gränsen i kilometer men det tog dryga timmen innan vi släpptes igenom Kroatien som är ett EU-land utan Euro, sedan skulle vi igenom passkontrollen i Montenegro som inte är ett EU-land men med Euro som valuta. Detta tog över en timme.
Sedan rullade bussen vidare till Herczeg Novi som låg ca 15 minuters färd från gränsen där vi fick en liten vandring genom stan som avslutades vid en fin fiskrestaurang vid stranden. Mycket god lunch.
Därefter fri vandring i stan innan bussen tog oss till hotellet "Palmon Bay" där vi skall bo under vistelsen i Montenegro. Hotellet låg bra vid stranden och där intog vi middagsbuffé. En stor restaurang med 100-tals gäster. Maten så där. Tidig kväll eftersom vi startade resan redan kl 04:00 från Jakobsberg.
Efter frukost i den stora restaurangen blev det båtfärd i Kotorbukten, skulle vara en halvdagsutflykt men blev en heldagsutflykt. Efter en båtfärd på ca 2 ½ timme över stilla vatten klev vi av på den konstgjorda ön Gospa/Skrpjela där man byggt en fin kyrka, som vi besökte. Sedan bär det av till byn Perast där vi åt en trevlig lunch. Sedan återfärd med båt till vårt hotell, så hela dagen gick åt. Vacker utsikt under båtfärden. Middagsbuffé på hotellet.
Dag 3 startade resan till Albanien men vi fick ha kvar våra rum i Herczeg Novi vilket uppskattades. Det tog flera timmar på smala snirkliga vägar innan vi närmade oss Albanien. Vägstandarden är inget vidare varken i Montenegro eller Albanien så 10 km buss är som ca 50 km hemma i Sverige och mycket berg. Montenegro har en smal kustremsa sedan måste man upp i bergen för att komma vidare.
Även in i Albanien var det lång passkontroll. Vi börjar vänja oss. Alla passen skulle fotograferas (scannas) både hos lämnarlandet och mottagandelandet. När vi väl kom in i Albanien var intrycket att husen såg lite bättre ut även om standarden inte är så hög. Fick intrycket att Mercedes och andra tyska bilar var mycket vanliga. Trolig orsak att många unga jobbar i Tyskland och att kanske deras "mutsystem" gör att vissa har det gått ställt.
Vi åt en trevlig lunch där ägaren hade lärt sig matlagningen i Italien och det märktes. Allt var lokalproducerat.
Sedan åkte vi vidare till Tirana där vi skulle övernatta. Under hela Albanienresan hade vi en lokal guide Josif, som berättade hur landet hade styrts under diktatorn "Enver Hoxha". Så skrämmande saker där vem som helst kunde bli dödad, om man inte följde "Hoxharegler".
Efter lite rundkörning i Tirana kom vi fram till vårt hotell som var relativt nybyggt. Gatorna var både boulevarder och mindre stråk. Mycket vakter som vakade över vissa byggnader. Tror att det tar lite tid innan man strosar runt där på egen hand.
Fick middag på en fin fiskrestaurang. Blev en sen dag innan vi kom i säng.
Dag 4 började vi med en bussguidning i Tirana innan vi styrde färden till staden "Terenje" där bl a nationalhjälten Skenderberg ledde motståndet mot Ottomanerna på 1400-talet. Vi lärde oss mycket om denna historia i ett museum. Vi fick lunch i denna stad, också mycket god.
Sedan bar det iväg till en gammal stad Shkoder som har starka italienska influenser och moder Teresas hemstad. Denna stad hade en katolsk prägling och många präster fick sätta livet till under Hoxha´s styrning. Större delen av Albanien är muslimskt men man ser inga damer med schalar över håret.
Efter besöket i Shkoder bar det iväg till Montenegro och köande för att passerad passkontrollen igen. Vi fick middag på vägen hem. Kom hem mycket sent.
Dag 5 fri dag som vi alla tyckte var skönt efter mycket bussåkande. Tyvärr var det resans enda regndag så det blev inte mycket till bad i poolen eller havet.
Dag 6 Idag besökte vi först Kotor vars gamla stad finns på UNESCOs världsarvslista. En stad med ringmur där vi vandrar i trånga gränder och få människor som bor där idag utan mest turister. Vi tar oss sedan vidare upp i bergen. Sen åker vi vidare till byn Njegusi, äter lunch och får prova den berömda Montenegrinska prosciutto – mycket god. Vidare till Cetinge huvudstaden i det en gång kungliga Montenegro, där vi fick se tavlor på många kungliga familjemedlemmar. Sedan bar det iväg hem för middag på hotellet, återigen på slingrande vägar.
Dag 7 åter lång busstur upp till bergen. Otroligt vackra vyer när man på slingrande S-vägar tar sig upp i bergen och ser ut över dalen nedanför. Tog lång tid att komma upp i bergen där vi sedan besökte en stor vingård för bl.a vinsmakning. Lunch sedan i en stor turistanläggning innan vi skulle börja återfärden till vårt hotell på slingrande vägar och guppiga vägar. Montenegro är mycket vackert men det tar långa tider på buss för att ta sig till de olika sevärdheterna.
Vi tyckte alla det var mycket buss men skall man se landet så blir det så. Vi hade otroligt skicklig chaufför som lotsade bussen genom alla trånga passager och våran guide Zlatko var mycket bra och trevlig.

Text: Lars Berggren HÄR är länken till Gunillas film.