Samarbete mellan Polisen och pensionärsorganisationerna

På initiativ av Västerortspolisen har ett samarbete inletts mellan Polisen och representanter för pensionärsföreningarna i området

Sett mot en trist utveckling mot allt fler och alltmer utstuderade brott mot äldre är syftet med samarbetet att ge ömsesidig information och förmedla kunskaper till föreningarnas medlemmar för att minska antalet äldrebrott och öka tryggheten.

På uppstartsmötet berättade bitr polisområdeschef Fredrik Bratt att Polisen nu är en och samma myndighet i hela Sverige. Kommunikationen förväntas därmed bli bättre. Bromma ingår i Vällingby lokalpolisområde. Ett första intryck kan vara att man saknar närpolisstationer, men meningen är ändå att få mer resurser lokalt och fler poliser på gator och torg. Antalet chefsnivåer har minskat och det förväntas ge snabbare beslut. Samarbetet med myndigheter ska förbättras, så även med olika organisationer, varav pensionärsföreningarna alltså är ett exempel.

Polisinspektör Kerstin Malm redogjorde för brottsförebyggande åtgärder. Om man dokumenterar sina värdesaker ökar dels chansen att man får tillbaka stulna ägodelar, dels att tjuven åker fast. Ett nytt och mycket bra sätt att dokumentera sina ägodelar är med märk-DNA. En speciell vätska med unikt DNA penslas på föremålen. Märk-DNA tillhandahålls av tre firmor som samarbetar med polisen och försäkringsbolag. Märkningen syns i ultraviolett belysning som fluorescerande ljus och DNA-koden kan avläsas så att ägaren återfår sina värdesaker. De dekaler man får med beställningen inverkar avskräckande för tjuvarna.

Polisens kontaktperson är Tommy Jonasson. Information om brottsförebyggande arbete finns på www.polisen.se och www.samverkanmotbrott.se. Varje lokalpolisområde har dessutom Facebook-sidor. Information kommer också att finnas på vår hemsida www.spfseniorerna.se/bromma och på månadsmöten. Polisen lämnar generell information i broschyrer såsom "Bedrägeri mot äldre", "Tips och råd till äldre personer", "Öka tryggheten" samt "Skaffa en inventarieförteckning". Dessutom skriver polisen PM om aktuella brottstyper, nu senast "Se upp för penningväxlare" och "Oseriösa hantverkare och föreningar". Hur man tillhandahåller och använder märk-DNA beskrivs i "Om märk-DNA".

Ulf Grape