Historik

Sveriges Folkpensionärers Riksförbund (SFRF) bildades 1939 i Göteborg med omnejd. Det bestod då till stora delar av kommunister och syndikalister. Ett tag hette föreningen Sveriges Pensionärsförbund (SPF), och den 1 januari 2015 bytte föreningen till det nuvarande namnet SPF Seniorerna.

SPF Botkyrka grundades den 20 maj 1975 som avdelning 226 inom SFRF. Vid starten hade föreningen 6 medlemmar, men redan i december samma år var medlemsantalet uppe i 20. Tack vare engagerade funktionärer som alltid förmår att skapa ett intressant program har föreningen fortsatt dra till sig nya medlemmar varav många blivit nya funktionärer med nya friska idéer. Idag är vi ca 850 medlemmar i SPF Seniorerna Botkyrka.

I vår föreningslokal, Seniorhuset, på Grödingevägen 2 i Tumba har vi vårt kontor och plats för våra styrelsemöten. Här kan vi också ha studiecirklar och andra möten för upp till 10 personer. I huset finns också PRO och SeniorNet.

Månadsmöten och årsmöten som kräver större lokal har vi i Tumbascenens foajé på Utbildningsvägen 2A i Tumba.