Pensionärsrådet

Rådets möte i april

Här kan du läsa hela protokollet med bilaga.

Några av punkterna:

  • Besök av stadsdelsdirektör, Kerstin Andersson, kl. 11.00-11.30
    Stadsdelsdirektör Kerstin Andersson besökte rådet för att presentera sig i sin nya roll.

  • Rådet diskuterade de medborgarförslag som inkommit under mars och beslutade att ställa sig bakom förslaget gällande önskan om instängsling av gräsmatta på Mariatorget, utredning av sprutbytets lokala effekter på Södermalm och tillgänglighet för toaletter vid Sofiaskolans bollplan.

  • Rådet diskuterade förvaltningens underlag till budget för kommande år. Under diskussionen framfördes bland annat följande synpunkter och reflektioner:
    De stora utmaningarna för civilsamhället: Särskilt lyftes bristen på ändamålsenliga lokaler som ett direkt hinder för föreningarnas arbete. Vidare påtalades behovet av att beakta den växande gruppen äldre med samsjuklighet (exempelvis beroendeproblematik) samt anhörigas avgörande roll och behov av stöd.
    Förebyggande insatser och psykisk hälsa: Vikten av aktiva insatser för äldre som bor kvar i det egna hemmet. Särskilt betonades vikten av suicidprevention, med fokus på gruppen 80 år och äldre, som en prioriterad fråga för förvaltningen.
    Verksamhetsutveckling och stöd: Betydelsen av att fortsätta satsningen på icke-biståndsbedömda insatser (förebyggande verksamhet). Det lyftes även som centralt att fortsätta utvecklingsarbetet inom hemtjänsten samt att säkerställa goda stödinsatser för anhöriga.

  • Rådet lämnade ett yttrande gällande en skrivelse om bristande snöröjning. Rådet betonar att bristande snöröjning och snövallar vid övergångsställen har lett till isolering och ökad fallrisk för stadsdelens äldre under vintern 2026. Man efterlyser högre prioriterad framkomlighet på trottoarer för att möjliggöra säker vistelse utomhus.

  • Avdelningschefen informerade bland annat om dietistfunktionens organisation. En översyn har gjorts av dietisternas roll i syfte att skapa en mer verksamhetsnära funktion. Målet är att dietisternas kompetens ska komma närmare de enskilda i förvaltningens vård- och omsorgsboenden och integreras mer direkt i det dagliga arbetet.

  • Rapport från KPR (det kommunala pensionärsrådet). Arbetet med KPR:s vidgade uppdrag pågår. Som ett led i att stärka rådets inflytande diskuteras att KPR organisatoriskt bör flyttas från äldreförvaltningen till att ligga direkt under stadsledningskontoret.