Senioryoga

Uppdaterades: 06 september 2018

Senioryoga - väg till välbefinnande

  • Marie-Louise Holmström

Sämst i klassen i gymnastik. Sist vald till brännbollslaget. Som vuxen har jag sedan prövat ett antal fysiska aktiviteter som gymnastik, vattengympa, jogging osv. men inte känt mig hemma någonstans och alltid hållit ett öga på klockan för att se när passet (äntligen) skulle ta slut! Så hittade jag till yogan och senioryogan. Här finns inga prestationskrav. Man är i sin egen bubbla och är samtidigt del av en in-spirerande gemenskap. Jag ligger på mattan en och en halv timme och tänker inte på tiden.

Vår yogaledare, Marie-Louise Holmström har stor del i detta. Hon är en fantastisk inspiratör och hon förklarar alltid varför en rörelse är bra för olika delar av vår kropp.
Vi får också många tips om hur vi ska möta kroppens behov med rörelser, oljor och andra naturliga hjälpmedel.

Draken har träffat Marie-Louise och ställt några frågor:
– Hur kom du själv in på yogaspåret?
– Jag hittade till Satyananda Yoga i en hektisk tid, när jag var i behov av en livsstilsförändring. Yogan hjälpte mig att finna balans och har därefter varit en del av mitt liv.
– Vad betyder yoga för dig?
– Den hjälper mig att utvecklas på alla plan samt att komma i kontakt med mitt innersta och uppleva ren lycka.
– Vilken yogainriktning praktiserar du?
– Jag praktiserar klassisk yoga och har en 2-årig utbildning som yogalärare genom Satyananda Yoga. Jag utbildar mig kontinuerligt både i Sverige och utomlands samt utvecklar kroppspositionerna genom Jiri Cumpelik, verksam i Prag. Jag är också hälsorådgivare utbildad (1 år) av Ayurveda Akademin i Helenelund.
– Vad gör senioryogan för oss deltagare?
– Vi arbetar med kroppspositioner för att skapa fria flöden, frigöra spänningar och ge en god kroppsuppfattning. Andningsövningar frigör energi, reducerar stress och balanserar blodtrycket. Djupavslappning minskar spänningar och skapar förutsättning för återhämtning.
– Kan alla vara med?
– Alla kan praktisera yoga. För att underlätta har jag två nivåer på SPFs Senioryoga, där grupp 1 sitter på stol och grupp 2 praktiserar på yogamatta.

Draken har också pratat med en deltagare, Ulla Edström:
– Vad tänkte du om yoga innan du började?
– Att det skulle vara för svårt. Jag hade en bild där rörelserna var komplicerade.
– Vad betyder yogan för dig idag?
– En stund för mig själv av välbehag för både kropp och själ.
– Är yoga mer än rörelserna?
– Definitivt. Andningsövningarna ger en mer avslappnad och harmonisk kropp
och en stressfri hjärna.

Slutligen kan jag konstatera att efter ett par år med yoga har den blivit ett behov. Vill inte vara utan den! Den gör gott för både kropp och själ. Och trevligt har vi!

Birgitta Thulin

Publicerades: 06 september 2018 Uppdaterades: 06 september 2018